Hlavní obsah

Zboží odolávající všem krizím: čokoláda

Evropou zmítá dluhová krize, Ameriku trápí pokles životní úrovně a vysoká nezaměstnanost, na Blízkém východě střídá jeden násilný politický převrat druhý. Přesto i v těchto dramatických dobách existuje produkt, jenž se těší neutuchající oblibě i rostoucím prodejům. Čokoláda.

Foto: Profimedia.cz

Lidé si i v chmurných časech dopřávají čokoládu, nejčastěji jako odměnu či útěchu.

Článek

Výrobci čokolády po celém světě hlásí nárůst tržeb i přes globální ekonomický propad, všimla si BBC. Jedné z britských firem narostl zisk o celých 25 procent. V Sýrii jeden z největších producentů zvýšil prodej za posledních šest let ze 150 balíčků denně na víc než milión. Největším úspěchem je třiceticentimetrová oplatka Today King Size, která se ve velkém vyváží do Iráku.

„Na rozdíl od mnoha dalších druhů potravin je čokoláda vůči recesi odolná,“ domnívá se analytička agentury Mintel Marcia Mogelonská. „Kupující si čokoládu dopřávají jako odměnu nebo útěchu. A protože na trh míří spousta nových druhů čokolády, stále je tu nějaká novinka,“ dodala.

Luxus, který si můžete domluvit

Za poslední rok bylo jen v Británii uvedeno na trh více než 500 nových výrobků. Objem prodejů vzrostl loni o pět procent.

Mnoho lidí považuje dobrou čokoládu za drobný luxus, který nijak výrazně nezasáhne jejich rodinný rozpočet.

„Vnímáme se jako luxus, který si lidé mohou dovolit,“ říká Peter Harris, spoluzakladatel firmy Hotel Chocolat z Hertfordshiru, která se o část z tohoto nárůstu postarala. „Snažíme se být originální a inovovat,“ doplňuje s tím, že firma nabídla zákazníkům investovat do obchodu prostřednictvím tzv. čokoládových obligací. Kdo do firmy investuje dva nebo čtyři tisíce liber, dostává navíc měsíční výběr čokolád.

Díky těmto investicím firma získala čtyři milióny liber, které jí umožnily otevřít nové obchody v Edinburghu, ale i v New Yorku.

Náklady rostou

Ale ne každý výrobce čokolády se těší ziskům. Firma Thorntons zaznamenala propad zisku před zdaněním o 37 procent. Spustila restrukturalizaci, která zahrnuje i uzavření až 180 jejích obchodů, po němž jí zbude 200 provozoven.

"Zjistili jsme, že máme příliš mnoho obchodů. Cena za přítomnost na hlavní třídě se rok od roku zvyšuje a to se podstatně podepisuje na naší ziskovosti," řekl výkonný ředitel Jonathan Hart. Propast, která vznikne po uzavřených obchodech, chce Thorntons zaplnit zvýšeným prodejem prostřednictvím supermarketů a přes internet.

Pěstitelů kakaa ubývá, na farmách dřou děti

Toto odvětví ale sužují i problémy, které se týkají všech výrobců čokolády: pokles počtu pěstitelů kakaových bobů a kvalita a množství této základní čokoládové suroviny. Pěstitelé kakaa usilují o to, aby bylo jejich podnikání ziskové. Průměrný výdělek jsou dvě libry (necelých 60 korun) denně a mnozí farmáři se odvracejí od kakaa a zkoušejí místo něj kaučuk či palmový olej.

Odborníci navíc uvádějí, že špatné platy znamenají, že někteří farmáři zaměstnávají děti. Firma Nestlé po zveřejnění zpráv, že na některých farmách zásobujících její továrny jsou zaměstnávány děti, ohlásila prošetření této záležitosti.

Christoph Inauen ze švýcarské čokoládovny Halba ale uvedl, že pro kteréhokoli výrobce čokolády je nemožné zcela garantovat, že dostává dodávky z farem nezaměstnávajících děti.

"Různé studie ukazují, že na kakaových plantážích pracuje zhruba 250 000 dětí. Pracoval jsem v Mali a Burkina Fasu a někteří moji sousedé prodávali své děti za zhruba 20 až 30 liber, aby pracovaly na kakaových plantážích. Tohle nemohou výrobci ohlídat," dodal Inauen.

Anketa

Máte rádi čokoládu?
ano, jím jí pravidelně
57,8 %
občas si ji dám
39,6 %
ne, čokoládu nejím
2,6 %
Celkem hlasovalo 4369 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám