„Do Německa jezdíme hlavně za kvalitou potravin, která u nás chybí. Když tam koupím jogurt, tak jde skutečně o jogurt. Rozdíly jsou znatelné také u čokolád, které tolik nepálí v hrdle, protože neobsahují náhražky. Bohužel, jak koruna vůči euru oslabila, nákupy už nejsou tak výhodné. Koupím tu také bodlákový olej, který se v Česku sežene jen ve specializovaných obchodech. Je velmi zdravý,“ potvrdil Právu v Pasově Jaroslav Novotný z Českých Budějovic, který tady nakupuje před Vánocemi už pravidelně.

Oblíbeným místem českých zákazníků ze severní části republiky je zase nákupní centrum Elbe park v Drážďanech. To potvrzuje i Serra Esatogluová, zdejší mluvčí.

„Naše zkušenosti ukazují, že Češi kupují v našich obchodech především zboží, které je v Česku výrazně dražší, například prací prášky. Obzvlášť poptávána je ale také elektronika, drogerie a různé sladkosti,“ řekla Právu Esatogluová.

Na kilogramu pracího prášku se proti nákupu v Česku dá ušetřit i dvacetikoruna. Prací prášek Persil v šestikilogramovém balení vyjde na 12,75 eura, tedy zhruba na 55 korun za kilogram. V českých obchodech se přitom stejný prášek prodává za ceny přes 70 korun za kilogram.

Výhodný je i nákup mléčných výrobků. Například mléčná rýže Müller 200 gramů vyjde na zhruba 10 korun, v Česku se běžně prodává kolem 15 korun.

Stejně tak sýry, 400 gramů ementálu se dá pořídit v německém Kauflandu za 48 korun, v Česku za stejné balení zákazníci platí běžně přes 60 korun. Vyplatí se nakoupit i vlašské či lískové ořechy, rozinky, kakao.

Desetina zákazníků z Česka

V předvánočním období tvoří v příhraničních obchodních centrech v Německu i v Rakousku Češi až desetinu zákazníků.

„Jezdíme sem až z Prahy a zhruba tak dvakrát ročně. Kupujeme levnější mléčné výrobky, ale také speciality, které u nás nejsou moc k dostání. Mají tu například výborné kysané zelí nebo speciální mouku na pečení vánoční štoly,“ rozpovídali se mladí manželé v Drážďanském Elbe parku.

Manželé mířili také za nákupem hraček pro své ratolesti, značkové stavebnice v akci vyjdou i o 20 procent levněji než v Česku. „Chceme koupit adventní kalendář s hračkami Playmobil, je velkým hitem,“ řekla mladá žena z Prahy.

To potvrdila i Jitka Chmelová z Chlumce na Ústecku. „Na nákupu adventního kalendáře se dá ušetřit i více než třetina,“ řekla Právu při nákupu v dalším vyhlášeném nákupním centru Čechů – v obchodě Real v Heidenau nedaleko Pirny. Tam stojí kalendář Playmobil devět eur, tedy při současném kurzu 26 korun za euro je to 234 korun, české internetové obchody ho nabízejí za minimálně 395 korun.

Jak v Německu, tak i v Rakousku jsou letošním předvánočním hitem v hračkářství stavebnice Lego Technik. Jde o nákladní automobil Unimog. Dívky nejvíce baží po zámku pro princezny od Playmobilu. „Chlapci si také přejí traktor od společnosti Bruder. Velice dobře se prodávají i Barbie panenky a doplňky k nim. Holčičky touží také po koníčcích Filly. U teenagerů dominují sady Beyblade, plastové nebo kovové káči, které se roztáčejí ve speciálních arénách,“ řekla Právu vedoucí obchodního oddělení obchodního domu Hole v rakouském Bad Leonfeldenu.

Vyplatí se i lyže

Kromě některých potravin se vyplatí i nákup některých sportovních potřeb. Například lyže značky Fischer RX Fire s vázáním FS 10 se dají v Realu pořídit v přepočtu za 3874 korun, české internetové obchody stejné nabízejí od 4900 korun. Několik stokorun se dá ušetřit i na přezkáčích, značka Nordica Sportmachine se dá koupit za 3354 korun, v Česku se pak ceny pohybují od 3990 korun.

Koupit fotoaparát vyjde ale většinou levněji v České republice. Naopak o více než tři tisíce méně vyšel v Rakousku televizor Samsung LE 40D579. Ten ovšem lze v ČR zakoupit jen na internetu. V Rakousku vyjde levněji mobil Nokia X2, v Německu zase Nokia X7. „U elektroniky bývá problém v tom, že když se něco pokazí, tak za servisem musíte do zahraničí,“ upozornil Novotný.

To, že Češi představují u našich sousedů významnou kupní sílu, se dá poznat hlavně o sobotách. Stačí se podívat na parkoviště před některými obchodními domy, desítky míst zaplňují automobily s českými registračními značkami.

Češi jsou zvyklí nakupovat v supermarketech denně, v Německu ale zůstávají až na výjimky vždy v neděli obchody zavřené. Při druhém a čtvrtém adventu bývá ale otevřeno.