American Airlines si objednaly 260 Airbusů A320 neo a 200 Boeingů 737. Jde o 100 kusů aktuálních verzí A320 a 130 nových A320 neo za 9 miliard dolarů. U boeingů má půlku tvořit stávají verze 737 za celkem 8,5 miliardy a 100 modernizovaných 737 Max za celkem devět miliard.

Po žádosti o ochranu výkonný ředitel Tom Horton okamžitě uvedl, že objednávka zůstává v platnosti.

Pak ale AMR předložil kontrakt na sto boeingů 737 neo k posouzení soudu. Oby modernizované typy určené pro krátké tratě mají být výrazně úspornější než starší verze. Airbus má ale ve vývoji svého typu A320neo roční náskok před Boeingem s jeho typem 737 MAX. Navíc je neo lacinější než MAX.

Rána pro Boeing

Pro Boeing je posouzení objednávky soudem o to citlivější, že Airbus slaví se svým strojem větší úspěchy, už bylo předběžně objednáno 1450 strojů této verze, zatímco Boeing obdržel jen 700 objednávek.

Celá objednávka nových typů zřejmě nebude zrušena, experti podle listu Daily Telegraph říkají, že American Airlines potřebují nová úspornější letadla, než je současných 616 boeingů různých typů.

Už nedávná objednávka strojů,. kdy větší část zakázky získal Airbus, byť AA do té doby provozovaly výhradně Boeingy, ukazuje, že letecký výrobce ze Seattle začíná ztrácet na evropskou konkurenci.

Část kontraktu na 460 strojů ale může být během 18 měsíců správy odmítnuta, i když většinou se do podobných kontraktů nezasahuje a u případného zásahu by se asi vyhodnocoval i dopad na Boeing, což je americká firma.

Rozhodně je ale ohrožena opce na  dalších 465 letadel, což může dělat problémy oběma výrobcům civilních letadel. .

American Airlines požádaly o ochranu před věřiteli poté, co se společnosti nepodařilo dosáhnout snížení platů pilotům. Dalším důvodem je růst cen leteckého petroleje. [celá zpráva]