Hlavní obsah

Žďákovský most se dočká generální opravy

Právo, Vladimír Vácha

Žďákovský most na Písecku, který je osmým největším ocelovým obloukovým mostem na světě a v roce 2001 během mezinárodního sympozia v Brně jej označili světoví odborníci za Most století v kategorii ocelových silničních mostů, se dočká v příštím roce kompletní opravy. Právu to potvrdil ředitel českobudějovické správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Josef Pešl.

Foto: Vladimír Vácha, Právo

Žďákovský most se začal stavět v roce 1956 a dokončen byl v roce 1967.

Článek

Na mostě už musela být v minulosti omezena průjezdná šířka na jeden jízdní pruh, snížena byla rychlost i zatížení na maximálních 13 tun a hrozilo jeho úplné uzavření.

„Nevyhovující stav jsme zjistili před třemi roky. Mostními závěry protékala voda a ocelové části mostu výrazně korodují. Ve špatném stavu jsou úložné prahy a ložiska, po nichž se unikátní konstrukce pohybuje, a most proto působí celou svou vahou na konstrukci, do níž zatékalo," popsal detailně současný stav unikátní technické památky Pešl s tím, že, stav mostu byl kontrolován v poslední době každé dva měsíce.

Připomněl, že českobudějovická správa ŘSD plánovala opravu už před třemi roky, ale scházely potřebné finanční prostředky. Cení si, že k záchraně mostu pomohla aktivita jihočeských poslanců.

Oprava dlouhá přes dva roky

„Most je nejen důležitou dopravní tepnou kraje, ale i ceněným symbolem umu českých architektů a stavbařů. Jsem rád, že se mi podařilo iniciovat a dotáhnout do zdárného konce všechna potřebná jednání pro záchranu tohoto stavebního unikátu jižních Čech. Věřím, že vlastní práce, které mají trvat dvacet osm měsíců, začnou už v dubnu ” konstatoval poslanec Václav Baštýř (ODS).

Foto: Vladimír Vácha, Právo

Oprava mostu je už potřebná.

Rekonstrukce zahrnuje sanaci betonových a ocelových konstrukcí, výměnu mostních závěrů, kompletní odstranění konstrukce mostního svršku a její nahrazení novou. Počítá se i s výměnou izolací, ocelové konstrukce mostní římsy, zábradlí, odvodněním, promazáním, repasí ložisek i kompletní protikorozní ochranou.

Náklady by neměly překročit zmíněných 400 miliónů korun. Sumu lze podle Pešla zpřesnit až po vyhodnocení doplněné technické dokumentace. Zatím jsou náklady na realizaci stavby odhadovány zhruba na 321 690 000 korun a na její přípravu 23 500 000 korun.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám