Hlavní obsah

Generace padesátníků a starších mají co utrácet, zjistily cestovky

Právo, Jiří Vavroň

Doba, kdy se obchody a firmy zaměřovaly ve svých reklamách a propagačních akcích pouze a výlučně na generaci -náctiletých, se stává díky ekonomickému vývoji a stárnutí společnosti minulostí.

Foto: Profimedia.cz

Článek

Firmy, pokud si chtějí udržet místa na trhu, musí vedle oslovování generace „juppies“ začít aktivně a hlavně stále častěji oslovovat i klientelu, jejíž věk se pohybuje kolem padesátky. Tvoří mimochodem více než třetinu populace země.

První, kdo efekt obchodní politiky orientované i na starší generaci může dokumentovat na číslech, jsou cestovní kanceláře.

Osoby starší 50 let jsou v poslední době nejrychleji rostoucí skupinou klientů cestovních kanceláří. Za posledních pět let se jejich podíl zvýšil z 15 procent na současných 32 procent u poznávacích zájezdů a ze 13 na 22 procent u pobytových zájezdů.

Vyplývá to z šetření Asociace cestovních kanceláří ČR (ACK). Česko by toho mělo využít a více se na tento druh klientely zaměřit, dodala ACK.

Kromě zvýšení poměru turistů starších 50 let u poznávacích zájezdů roste podle studie i počet pobytových dovolených, které společně tráví prarodiče s vnoučaty. Podle mluvčího ACK Jana Papeže je to způsobené tím, že rodiče bývají plně vytíženi zaměstnaneckými povinnostmi a dovolenou s dětmi přesouvají na prarodiče.

„Klienti ve věku přes 50 let mají ještě tradiční vzdělání, kde zeměpis a dějepis hrál významnou roli,“ vysvětlil důvod obliby poznávacích zájezdů u této věkové kategorie Papež. Tito lidé zároveň v mládí neměli možnost cestovat, a proto si cestovatelské sny plní v důchodovém věku, nebo těsně před ním.

Chybí pestřejší nabídka velikostí

Dochází k absurdní situaci, říká čtyřiapadesátiletá úřednice Květa, že si musím jezdit pro vhodné oblečení do Vídně nebo do Pasova či Norimberku. „Není to ani tak o tom, že by v českých obchodních centrech nebyla dostatečná nabídka vzorů, ale prostě chybějí větší velikosti. I když si nepřipadám tlustá, velikost číslo 36 pro mne již není,“ říká.

Obchody jsou často stále velikostně zaměřené na generaci do třicítky. V tom se výrazně odlišují od obchodů v dalších zemích Evropské unie.

Oděvy větších velikostí, ovšem módních střihů, jsou v Česku dlouholetý problém. Týká se to i pánských modelů.

Tlak na módní vzory i padesátníků je stále větší, protože dobře vypadat patří nejen ke společenské úrovni, ale je podmínkou například při obchodních jednáních, pokud mají dobře dopadnout.

Češi mají peníze

Navíc generace padesát má v průměru poměrně velmi dobré platy, splacené půjčky a vystudované děti. Mohou si tedy dopřát i určitý slušný standard pro své vlastní potřeby a realizovat svoje sny. Počet věkové skupiny kolem padesátky a výše rok od roku roste. Přispívá k tomu i prodlužování věku odchodu do penze, který už v současnosti překročil hranici 62 let.

Anketa

Má podle vás generace padesátníků a starších hodně peněz na utrácení?
Ano
67,8 %
Ne
32,2 %
Celkem hlasovalo 25905 čtenářů.

Reklama

Výběr článků

Načítám