„Kvůli zdražování téměř všeho začnou lidé šetřit na věcech, které si mohou odpustit. Tedy i na rekreaci a cestování,“ je přesvědčen viceprezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Pavel Hlinka.

Jiný názor má ovšem mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura. „Podle našich analýz prodaly letos cestovní kanceláře celkem 2,45 miliónu zájezdů, což je meziroční nárůst o deset procent. Krize v cestovním ruchu tak definitivně odezněla. Proto si cestovky pro příští rok nasmlouvaly o desetinu více zájezdů, aby byly schopny uspokojit poptávku,“ uvedl v pátek Okamura.

S výraznou slevou z katalogových cen

Cestovní kanceláře nyní zahájily prodej zájezdů na First minute, tedy na první chvíli. Zákazníky se snaží nalákat výraznými slevami z běžné ceny. Výjimkou nejsou ani takové výhody, jako je bezplatný pobyt až dvou dětí, slevy pro seniory či polopenze, transfer na letiště, parkovné i fakultativní výlety zdarma.

„Se započtením těchto pobídek vyjde zájezd koupený v rámci nabídky First minute v průměru o 15 procent laciněji, než je jeho standardní cena,“ ujišťuje Okamura. Na tu letošní sezónu prodaly v ČR cestovní kanceláře klientům v rámci nabídky na první chvíli zhruba jeden milión zájezdů, tedy asi dvě pětiny. Nynější nabídka First minute potrvá do konce února, kdy většina cestovek spustí prodej zájezdů za katalogové ceny.

„Přibližně tři týdny před datem odjezdu zájezdů pak začne prodej Last minute, tedy na poslední chvíli. Nevýhodou Last minute je ovšem omezená nabídka. Ty nejlepší zájezdy již budou v drtivé většině dávno vyprodány,“ připomíná Okamura.

Asociace očekává, že stejně jako letos stráví i v příštím roce téměř polovina českých turistů svou zahraniční letní dovolenou v jedné ze čtyř hlavních destinací, jimiž jsou Chorvatsko, Slovensko, ItálieŘecko. Mezi ty nejpopulárnější dále patří Egypt, Rakousko, Turecko, Francie, Velká Británie, Španělsko, Maďarsko, Německo, Bulharsko a Tunisko.