Důvodem prosincové úpravy cen je zvýšení nákladů zejména na energii a sladovnický ječmen. "Zdražení se týká vybraných značek a typů balení napříč celým portfoliem a zahrnuje jak sudové, tak balené pivo," dodal mluvčí.

Cena výčepního piva (dříve "desítky") se zvýší v průměru o 0,50 Kč za půllitr, ležáky ("jedenáctky" i "dvanáctky") zdraží zhruba stejně. Oslovené restaurace budou většinou nárůst ceny kopírovat a půllitr by tak měl zdražit zhruba o jednu korunu.

"Pro zachování unikátních vlastností značek našich piv používáme kvalitní české suroviny, které jsou pro ně typické. V kvalitě neděláme žádné kompromisy a nakupujeme ty nejlepší suroviny včetně sladovnického ječmene, který tvoří ve výrobě piva nejvýznamnější položku. Neustále hledáme způsoby, jak efektivně řídit naše podnikání a zajistit, aby pivo, český národní nápoj, zůstalo pro pivaře cenově dostupný," komentoval pohyb cen generální ředitel Prazdroje Doug Brodman.

Další pivovary zdražování nevyloučily

Jiné pivovary zatím se zdražováním váhají. Skupina K Brewery, která ovládá a provozuje sedm menších a středních pivovarů, podle mluvčí Barbory Burešové v současné době žádné zdražení neplánuje. "Je však otázkou, jak se budou dále vyvíjet ceny surovin a energií. Pokud by zdražily skokově, museli bychom nějakým způsobem reagovat," řekla Burešová.

Skupině patří pivovary v Protivíně, Jihlavě, Uherském Brodě, Hlinsku v Čechách, Klášteře Hradišti nad Jizerou, ve Vysokém Chlumci a od loňského dubna také pivovar Černá Hora na Blanensku.

Podle manažera společnosti Heineken ČR Jiřího Hauptmanna pivovar teprve připravuje nový ceník produktů.

"V tuto chvíli bohužel nemohu komentovat, co v něm bude," řekl Hauptmann. Připustil však, že při výrobě piva výrazně vzrostla cena sladu. Podle něj až o 20 procent. V Česku má Heineken rozsáhlé portfolio značek, které obsahuje mimo jiné Krušovice, Zlatopramen, Starobrno nebo Březňák.

K případnému zdražování se vůbec nechtěl vyjadřovat Staropramen. "Držíme se zásady, že změny cen konkurence nekomentujeme," řekl jeho mluvčí Pavel Barvík.

Společnost Pivovary Staropramen je dvojkou na českém trhu s pivem. Loni v tuzemsku a na zahraničních trzích prodaly 2,8 milionu hektolitrů piva.

Pivní trh v Česku poklesl

Jedničkou na trhu v Česku je právě Plzeňský Prazdroj. Skupina s pivovary Plzeň, Nošovice a Velké Popovice se zhruba polovičním podílem na trhu uplatnila loni na českém trhu sedm miliónů hektolitrů piva, meziročně o osm procent méně v souladu s celkovým poklesem českého pivního trhu.

Důvodem propadu byl výrazný nárůst spotřební daně v lednu 2010 v kombinaci s ekonomickou krizí. Letos by měl podle Českého svazu pivovarů a sladoven český pivní trh stagnovat nebo mírně vzrůst. Za sedm měsíců se produkce meziročně zvýšila o 0,9 procent.

Prazdroj vykázal za finanční rok od dubna 2010 do konce letošního března hrubý zisk 4,18 miliardy korun, meziročně o 11 procent nižší. Tržby meziročně klesly o 5,5 procenta na 14,56 miliardy korun.