V roce 2012 ČD nasadí pět vlaků, po jedné do Ústeckého, Pardubického, Královéhradeckého, Olomouckého a Jihočeského kraje. Škodovka dráhám dodá celkem devatenáct jednotek, poslední v únoru 2014. Celková hodnota kontraktu činí 2,5 miliardy korun, nákup souprav spolufinancuje ze 40 procent Evropská unie.

Všechny jednotky budou jezdit ve zmíněných regionech, nejvíce, celkem sedm, jich využijí ČD v Ústeckém kraji, a to na trati z Litvínova do Ústí nad Labem a z Kadaně přes Ústí do Děčína. „RegioPantery nahradí klasické soupravy tažené lokomotivou nebo staré pantografy,“ upřesnil Žaluda.

Nová vlaková souprava RegioPanter

Nová vlaková souprava RegioPanter

FOTO: Ivan Blažek, Právo

Rychlost až 160 kilometrů

Moderní škodovácká elektrická jednotka je stavěná až na 160kilometrovou rychlost. „Může přitáhnout lidi zpět k železniční dopravě,“ uvedl Josef Bernard, generální ředitel Škody Transportation. Velkoprostorový interiér je koncipován jako zcela průchozí, bez vnitřních příček a dveří, otevřený je i přechod mezi vozy. Díky dvěma výsuvným stupačkám lze nástup do vlaku přizpůsobit různým výškám nástupišť.

RegioPanter je vybavený klimatizací, toaletami uzavřeného typu i vnějším a vnitřním informačním systémem. Důraz byl kladen na bezpečnost. „Skříně jsou hliníkové, ale čela souprav ocelová,“ podotkl Bernard. Přední skla mají vydržet náraz kilogramového projektilu při rychlosti 320 km/hod.

Jednotky budou dvou nebo třívozové – první varianta má kapacitu 147 sedadel, druhá pojme ještě o 94 sedících cestujících víc. S menšími soupravami se počítá jen pro Jihočeský kraj.