Článek
Mezi podnikateli se důvěra meziměsíčně zvýšila o 3,3 bodu, důvěra spotřebitelů se meziměsíčně zvýšila o 2,7 bodu. Ve srovnání s hodnotou v říjnu 2010 je však souhrnný indikátor důvěry o 1,4 bodu nižší, ve srovnání s hodnotami v období recese, konkrétně ve druhém pololetí 2008 a v roce 2009, je ale vyšší.
Indikátor důvěry podnikatelů se v říjnu meziměsíčně po výraznějším snížení v minulém měsíci zvýšil o 3,3 bodu. Důvěra vzrostla v průmyslu, v obchodě a ve vybraných službách. Ve stavebnictví se důvěra zvýšila mírně a zůstává nadále velmi nízká. Ve srovnání s hodnotou v říjnu 2010 je důvěra podnikatelů o 0,1 bodu vyšší.
Jedna vlaštovka jaro nedělá
„Čísla pozitivně překvapila, na druhou stranu z nich nelze usuzovat na výraznější změnu trendu,“ sdělil analytik Miroslav Novák ze společnosti Akcenta. K tomu by bylo podle něj zapotřebí, aby růst indexu celkové důvěry pokračoval i v několika následujících měsících a výrazně se zlepšily i obdobné ukazatele v zemích eurozóny.
Například předstihové indikátory v Německu ale předpokládají zhoršení podmínek v tamním hospodářství. Německá vláda navíc snížila odhad růstu ekonomiky pro příští rok.
„Dlouhodobým problémem, který trápí české podniky, je nedostatečná poptávka,“ připomněl Novák s tím, že poslední dobou je české hospodářství taženo téměř výhradně objednávkami ze zahraničí, zatímco domácí poptávka se drží na velmi nízkých úrovních.