„Zatímco dříve poskytnutí bezplatné tašky bylo vnímáno jako součást pohodlného nákupu, nyní si naopak díky vyšší informovanosti lidé uvědomují nutnost ochrany životního prostředí a jsou ochotni se uskromnit a pomoci přírodě," uvedl Vesselin Barliev ze společnosti Tesco Stores ČR, podle něhož výtěžek z prodeje igelitových tašek bude použit na ekologické projekty.

Tesco se podle něj již delší dobu snaží snížit spotřebu bezplatných tašek pomocí nabídky jejich alternativ na opakované použití. Už v roce 2007 zavedlo jutové tašky s nosností až 15 kilogramů, které lze po opotřebování vyměnit. O rok později společnost představila novou recyklovatelnou plastovou tašku za pět korun a již dva roky si mohou zákazníci pořídit i tzv. green bag ve dvou variantách za 24,9 koruny a 29,9 koruny.

Hypermarkety Globus zrušení bezplatných igelitových tašek zatím neplánují. Mluvčí společnosti Globus ČR Boris Malý dnes řekl, že tyto plastové tašky jsou plně rozložitelné, přičemž jejich spotřebu se hypermarkety snaží snížit pomocí nabídky placených papírových a igelitových tašek. Odborníci vypočítali, že například jedna papírová taška nahradí až tři jednorázové igelitové.

Snižování nákladů

Konkurenční společnost Ahold přestala v hypermarketech Albert dávat bezplatné igelitové tašky před dvěma roky. Lidé za tyto tašky nyní zaplatí jednu korunu, přičemž už v prvním roce po zpoplatnění jejich spotřeba klesla o polovinu, což obnáší roční úsporu zhruba 30 miliónů plastových tašek.

Obchodníci v Česku podle odhadů bývalého ministra životního prostředí Martina Bursíka ročně rozdali zákazníkům až tři miliardy plastových tašek. Náklady na jejich výrobu u některých obchodníků dosahují i několik desítek miliónů korun ročně. Kvůli tomu většina obchodních řetězců přestala igelitové tašky dávat k nákupům zdarma.