Navštěva továrny na obří Airbus A380 ve francouzském Blagnacu nedaleko Toulouse je samozřejmostí pro každého nadšence do letadel a zajímavé zpestření výletu do Francie pro kohokoliv jiného. A stejně jako stroj samotný, celý komplex Airbusu v Blagnacu je neskutečně obrovský. Bezpočet hal, hangárů a davy pracovníků dávají jasně najevo, že jste vstoupili do výrobního sídla gigantické společnosti.

Prohlídka továrny většinou začíná promítáním záběrů, na kterých se můžete podívat, jak probíhal první vzlet Airbusu A380 27. dubna 2005, na který mířily zraky lidí z celého světa. Stroj však začaly komerčně využívat aerolinky až roku 2007. Prvním kusem tehdy disponovaly Singapore Airlines. Airbus zatím různým aerolinkám doručil celkem 56 strojů. Na dalších 180 už má ale objednávky.

VIDEO: Největší dopravní letadlo Airbus A380 přiletělo poprvé do Prahy

Vzhledem k obrovským rozměrům letadla jsou nutná i speciální bezpečnostní opatření, která vám v továrně detailně popíšou. Samozřejmostí jsou speciální testy pro přistání na vlhkém povrchu či v poušti či velké množství nouzových východů. I v případě zablokovaných osmi ze 16 nouzových východů se při testech podařilo evakuovat plně obsazené letadlo o 853 pasažérech a 20 členech posádky za pouhých 73 vteřin. Podle nařízení musí být možné evakuaci provést do 90 vteřin, a letoun tak bez potíží uspěl.

Vyráběny na míru

Stroje A380 jsou vyráběny vždy na míru leteckým společnostem. Aerolinky si tak přesně určují, jaké rozvržení paluby se jim hodí, či jaké speciality na palubě stroje potřebují. Některé si přejí mít větší prostory pro business class, jiné vyžadují na palubě postele, bar či dokonce menší lázně. Mezi nejznámější výstředníky patří v tomto směru aerolinky Emirates.

K prohlídce továrny pak samozřejmě také patří návštěva samotných výrobních hal. Dění uvnitř můžete pozorovat ze speciálních míst, která jsou určena pro návštěvníky. Zajímavé také je, že ne všechny kompotenty pro letadla A380 se vyrábí ve francouzském Blagnacu. Značná část je totiž vyráběna v jiných státech - Německu, Španělsku a Velké Británii. Ve Francii se pak stroje teprve kompletují.