Diváci, kterých k pražskému letišti podle odhadu ČTK dorazily tisícovky, mohli při příletu letoun obdivovat při manévrování nad plochou, včetně závěrečného zhruba dvacetiminutového obkroužení letiště. Příležitost letět blízko nad zemí ocenil šéfpilot Lufthansy Werner Knorr.

FOTO: Petr Hloušek, Právo

"Mohu říct, že přistání v Praze i to, jak dobře na něj bylo připraveno letiště, bylo kolosálním zážitkem," dodal. Prahu obří Airbus navštívil u příležitosti 45. výročí působení společnosti Lufthansa v Česku.

Airbus A380 přistál na pražském letišti v Ruzyni.

Airbus A380 přistál na pražském letišti v Ruzyni.

FOTO: Petr Hloušek, Právo

Letoun má základnu ve Frankfurtu, odkud Lufthansa Airbusy A380 vypravuje do šesti světových metropolí. Dopravce již obdržel osm z celkového počtu 17 objednaných Airbusů A380.

Video

Detailní záběry Airbusu A380 (Česká televize ČT24)

Nasazeny jsou na linkách do Tokia, Pekingu, Johannesburgu, New Yorku, San Franciska a Miami, od 30. října pak v nabídce přibude Singapur.

Interiér Airbusu A380, který přistál v neděli na pražské letiště v Ruzyni.

Interiér Airbusu A380, který přistál v neděli na pražské letiště v Ruzyni.

FOTO: Petr Hloušek, Právo

"Je nám potěšením, že jsme Praze mohli dát u příležitosti našeho 45. výročí speciální dárek, který zdůrazňuje význam českého trhu pro společnost Lufthansa. V roce 1966 jsme v Praze začali s dvěma lety týdně, dnes jich nabízíme kolem stovky," uvedl viceprezident firmy pro obchod a služby v Evropě Karsten Benz.

Interiér Airbusu A380

Interiér Airbusu A380

FOTO: Petr Hloušek, Právo

Tento největší zahraniční linkový dopravce v ČR od letošního ledna do července v tuzemsku přepravil o 35 procent více cestujících ve srovnání se stejným obdobím loni.

V budoucnu bude pražské letiště schopné běžně odbavit cestující čtyřmotorových Airbusů A340-600, nebo největších Boeingů B747-8 či o něco menších B777-300,

V budoucnu bude pražské letiště schopné běžně odbavit cestující čtyřmotorových Airbusů A340-600, nebo největších Boeingů B747-8 či o něco menších B777-300.

FOTO: Petr Hloušek, Právo

Přistání Airbusu A380 je prý důkazem, že ruzyňské letiště je připraveno odbavit i takto velký stroj. "Doufáme, že s dokončením nové dráhy v roce 2016, budeme podobné stroje obsluhovat pravidelně," uvedl místopředseda představenstva Letiště Praha Jozef Sinčák.

Diváci mohli letoun obdivovat při manévrování nad plochou.

Diváci mohli letoun obdivovat při manévrování nad plochou.

FOTO: Petr Hloušek, Právo

Lufthansa své Airbusy A380 uzpůsobila pro přepravu 526 cestujících. Na horní palubě se nachází osm sedadel zcela nově vybavené první třídy. Na horní palubě je umístěno také 98 sedadel pro cestující v obchodní třídě. Na spodní palubě je instalováno 420 sedadel ekonomické třídy. Firma uvedla, že zástěny pohlcující hluk, speciálně vyvinuté izolační materiály vnějšího pláště letounu i speciální konstrukce podlahy s pěnovou izolací tlumící nežádoucí zvuky zajišťují nejtišší prostory první třídy na světě.

Diváci mohli letoun obdivovat při manévrování nad plochou, včetně závěrečného zhruba dvacetiminutového obkroužení letiště.

Diváci mohli letoun obdivovat při manévrování nad plochou, včetně závěrečného zhruba dvacetiminutového obkroužení letiště.

FOTO: Petr Hloušek, Právo

Airbus A380 má rozpětí křídel téměř 80 metrů, dlouhý je 73 metrů a v případě, že by letoun měl jen jedinou turistickou třídu, uvezl by 853 lidí. Poprvé se měl v Česku ukázat již letos v červnu, tehdy ale z jeho příletu z technických důvodů sešlo.

Kabina Airbusu A380

Kabina Airbusu A380

FOTO: Petr Hloušek, Právo

Na pražském letišti je nyní nejběžnějším letounem Airbus A320. Tento letoun má rozpětí křídel 34 metrů, délku trupu 37,5 metru a pojme 180 cestujících.

Letoun je na nebi poměrně novinkou. Oficiálně byl projekt pod označením A380 představen koncem roku 2000. V lednu 2005 se letoun předvedl veřejnosti a o čtvrt roku později v Toulouse, kde sídlí výrobce letadel Airbus, poprvé vzlétl. Do služby se ale kvůli problémům s elektroinstalací poprvé dostal až v říjnu 2007.