Hlavní obsah

Praha špatně kontrolovala stavbu tunelu Blanka, vyplývá z analýzy

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Magistrát hlavního města Prahy v pátek zveřejnil právní analýzu výstavby tunelu Blanka, kterou pro město vytvořila advokátní kancelář White & Case. Podle závěrečné zprávy město nedostatečně dohlíželo na průběh stavby. Analýza nyní poslouží k úpravám či změnám smluv s dodavateli a dozorovou společností IDS.

Článek

Na základě zprávy město rovněž prověří jednotlivé faktury na vícepráce, tedy práce nad rámec smlouvy, jestli nebyly proplaceny dvakrát.

Advokátní kancelář si také všímá nedostatků ve smlouvách, na jejichž základě nebylo dosaženo nejnižší možné ceny víceprací. V některých případech doporučuje nové zadávací řízení.

Z analýzy plyne, že se cena zvyšovala dodatky ke smlouvám uzavíranými v minulém volebním období. Například společnost IDS má za svou činnost stavebního dozoru inkasovat 272 miliónů místo původních 90 miliónů korun.  Smlouva s dozorovou společností IDS obsahuje podle White & Case nedostatky. Podle právníků dostatečně nemotivovala IDS, aby dohlížela na to, aby finanční prostředky města nebyly zbytečně zvyšovány a dílo bylo včas dokončeno.

"Naší hlavní prioritou je samozřejmě co nejrychlejší otevření tunelového komplexu, protože bude mít obrovský dopad na kvalitu života Pražanů. Zároveň však hodláme ušetřit každou korunu tohoto obrovského a komplikovaného díla, jakým bezesporu tunelový komplex je i z evropského hlediska,“ uvedl primátor Prahy Bohuslav Svoboda, citovaný na webu magistrátu.

Cena Blanky by měla být kolem 30 miliard

Podle auditu by celková cena tunelového komplexu Blanka by měla činit asi 30,1 miliardy korun včetně DPH. V částce je zahrnuta stavební i technologická část, projekt, dozor stavby, geologické a archeologické průzkumy i výkup pozemků. Plyne to ze součtu jednotlivých výsledných položek dokumentů o díle, které analyzovala White & Case.

Je to zhruba o 8 miliard korun méně, než předpokládala městská rada na jaře. Ve hře je ještě navýšení o inflaci ve výši asi 3,5 miliardy korun pro případ, že by se tunel kutal až do roku 2016. Vše má být nyní hotovo v první polovině roku 2014.

Problém tvoří některé vícepráce, které by magistrátní investiční odbor chtěl spočítat až po dokončení díla. „Domníváme se, že k problematice víceprací nelze přistupovat tak, že se srovnání provede až po dokončení samotného projektu, kdy už budou veškeré vícepráce provedeny a proplaceny,“ stojí ve zprávě White & Case.

Firma městu doporučila, aby prozkoumalo, zda nemůže vymáhat po společnosti Metrostav smluvní pokuty za prodlení, a to ve výši 5,25 miliónu korun za den. Původně měla být stavební část hotova letos na jaře.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám