Pokud by ČR normu nepřijala, hrozila by pokuta od EU. Ministerstvo dopravy neumí odhadnout, jak vysoká by mohla být. Resort tvrdí, že přijetí vyhlášky nebude znamenat žádné náklady navíc.

Nařízení má za cíl chránit moře a pobřeží členských států před dopady nehod lodí spojených s únikem nebezpečných látek.

Vyhláška stanovuje, jaké údaje musí nově provozovatel obchodní lodě poskytovat. Týká se to například informací o nebezpečném či toxickém materiálu nebo údajů o kontaktní osobě, na kterou se obrátit v případě havárie.

Vyhláška stanovuje rovněž minimální výši pojištění za škody způsobené provozem lodě.

Nejde o první právní text, který musela země přijmout. Už v březnu šlo o technickou způsobilost jachet či způsob komunikace při vyšetřování námořních nehod. Tato úprava se ale týkala i neobchodních lodí, například soukromých výletních plavidel, kterých pod českou vlajkou jezdí asi čtyři stovky.