„Provoz na silnici je ale zatím stále omezený a do večera nejspíš potrvá uzavírka dvou pruhů na Liberec kvůli tomu, že se musí z místa ještě odklidit veškerá technika,“ řekl Právu v 17 hodin mluvčí středočeské policie Jakub Vinčálek.

Náročné cesty po silnicích ho už ale nečekají, přesune se na loď, pro niž bude spíše malým břemenem. Postupně tak přes Labe, Rýn a Dunaj dopluje do srbského města Pančevo u srbské metropole Bělehrad.

 

FOTO: Jiří Forman, Novinky

Společnost Rádl, která přepravu zajišťuje, původně plánovala jednodušší cestu k Dunaji. „Přes dva měsíce jsme připravovali trasu do přístavu v Bratislavě. Nicméně na jediné možné trase jsou opravovány dva mosty,“ řekl Novinkám Václav Rádl z přepravní firmy.

Jelo by se po okresních silnicích, doprava po dálnici vůbec nepřipadla v úvahu. Právě kvůli nedokončeným mostům ale musela společnost od této varianty upustit a uvažovat, jak monstrum dostat na Dunaj jinak.

Video

Protahování obřího kotle pod lávkou na R10

Firma zvolila cestu po velkých evropských řekách a kanálech, které je spojují. Z Hradce Králové se měl kolos dostat "jen" do Mělníka, což je v porovnání s cestou, která jej čeká, pár kroků. Tato předehra daleké pouti se však zadrhla u mýtné brány na 12. kilometru silnice R10.

Z Mělníka, kam by měl náklad dorazit ještě ve čtvrtek, poputuje na lodi po Labi přes kanály do Rýna a z něj pak přes další kanály do Dunaje.

"Odhaduji, že by mu to mohlo trvat asi 16 dní," řekl Novinkám lodní dispečer Libor Vinický z ČSPL. Dodal, že pro lodní dopravu nejde o nijak velký náklad. "Problémy působí asi spíš ta jeho výška," řekl.

Jak nádrž popluje
Loď vyrazí z Mělníka po Labi do německého Magdeburgu, kde „odbočí vlevo“ na tzv. Mittelland kanal. Po něm se dostane až k průplavu Dortmund – Ems. Připojí se na něj u městečka Hörstel. Po něm se dostane až nad město Dortmund, kde průplav mění název na Rýn-Herne. U města Duisburg se dostane do Rýna. Po něm popluje asi 400 kilometrů do Mohuče, kde vpluje do řeky Mohan.
Následně u Bamberku Mohan opustí na kanál spojující Mohan s Dunajem. U Řezna dopluje do Dunaje a odtamtud přes metropole Vídeň, Bratislavu a Budapešť připluje do cíle – Pančeva u Bělehradu.

 Kotel, ve skutečnosti nádrž

Obří tlakovou nádrž vyrobila společnost Excon Steel v Hradci Králové. Putuje do rafinerie v srbském městě Pančevo. Budou se v ní ukládat ropné produkty.

Rozměry nádrže
délka36 metrů
výška5,5 metru
šířka6 metrů
váha117 tun

"Velké výrobky děláme úplně běžně, tento je mimořádný v tom, že má velké všechny tři rozměry i váhu," vysvětlil Novinkám logistik firmy Excon Steel Petr Dostál.

Doprava jiných výrobků nebývá tak komplikovaná, protože mají nezvyklý třeba jen jeden z rozměrů. "Dělají se třeba silniční uzávěry, aby mohl náklad projet," řekl Dostál.

Podobné nádrže, i když menší, jsou i v českých rafineriích.