Produkce pozemního stavitelství klesla v porovnání se stejným obdobím loňského roku o 6,4 procenta a produkce inženýrského stavitelství dokonce o téměř 20 procent. Propad zaznamenaly především dopravní stavby.

„Meziroční pokles stavební produkce nabývá na dynamice a je primárně způsoben poklesem investic v inženýrském stavitelství,“ potvrdil výsledky Pavel Kliment ze společnosti KPMG. Podle Klimenta nelze vzhledem k očekávanému vývoji rozpočtu pro příští rok čekat brzké zlepšení.

„Stavebnictví se dosud nevymanilo z krize a ani výhled na další období nevzbuzuje optimismus. Pokles o více než 11 procent je dán zejména velkým snížením produkce inženýrského stavitelství, kde se projevilo omezení investic ze strany státu," souhlasí prezident Hospodářské komory ČR Petr Kužel.

Podle Kužela by stát neměl zcela rezignovat na budování dopravní infrastruktury, naopak by ji měl systematicky rozvíjet. „Bez napojení jednotlivých tuzemských regionů na evropské dopravní trasy totiž nebude česká ekonomika dlouhodobě konkurenceschopná,“ domnívá se Kužel.

Staví se za méně peněz

„Staví se větší počet staveb, ale za menší hodnotu,“ uvedla analytička Markéta Šichtařová ze společnosti Next Finance. Počet stavebních povolení sice vzrostl, ale hodnota zakázek klesla o více než čtvrtinu.

„Stát, firmy i domácnosti šetří,“ sdělila hlavní důvod Šichtařová s tím, že na předkrizové úrovně by se tuzemské stavebnictví mohlo dostat nejdříve v roce 2013.

Lehce se propadly i byty. Začalo se jich stavět o 6,2 procenta méně. Je to dáno především tím, že trh s byty nyní stagnuje a především nových bytů je na trhu přebytek.