Výši poplatků za ujetý kilometr bude od září určovat pouze emisní kategorie vozidla, tedy množství škodlivin, které autobus do ovzduší vypouští. Na cenu za ujetý kilometr pro autobusy už nebude mít vliv počet náprav vozidla ani doba, kdy vozidlo projíždí zpoplatněný úsek komunikace.

Ke změně tarifů je potřeba vozidlo přeregistrovat a opatřit novou palubní jednotkou. Mýtné pro autobusy se nově nebude zvyšovat během pátečního odpoledne, kdy jsou sazby vyšší kvůli snaze regulovat množství průjezdů těžkých vozidel v dopravní špičce.

Dopad na mýtné minimální

Zvýhodnění autobusové dopravy bude mít podle ministerstva dopravy jen minimální dopad na celkovou výši ročního výběru mýtného. Z předpokládaných 7,9 miliardy korun, které se na elektronickém mýtném v letošním roce vyberou, by nařízení mohlo snížit výběr o 120 miliónů korun.

Elektronické mýtné na dálnicích, rychlostních silnicích a vybraných silnicích prvních tříd se v Česku vybírá od počátku roku 2007. V současnosti se platí na více než 1300 kilometrech.