Hlavní obsah

Pojištěnci více kontrolují své zdravotní účty, někteří odhalí podvod

Novinky, val

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Tuzemské zdravotní pojišťovny se shodují na rostoucím zájmu svých klientů o kontrolu jejich osobních účtů. Například Česká průmyslová zdravotní pojišťovna (ČPZP) zaznamenala dokonce dvojnásobný nárůst oproti loňsku. Ačkoli údaje ve výpisech většinou souhlasí, našlo se již několik případů, kdy pacient takto odhalil podvodnou činnost.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

„Od začátku letošního roku vystavila ČPZP více než 48 tisíc výpisů z osobního účtu, z něhož lidé získávají přehled o své čerpané zdravotní péči. Vydaných výpisů bylo do konce července dvakrát více, než ve stejném období loni," informovala mluvčí ČPZP Elenka Mazurová.

„Každá medializovaná aféra zvyšuje zájem lidí o kontrolu výpisů, ale především zvyšuje jejich povědomí o existence těchto výpisů a o tom, že si své výpisy mohou kontrolovat,“ zdůvodnila nárůst zájmu klientů Zuzana Brávníková, mluvčí Zdravotní pojišťovny Metal-Aliance.

Podobný trend zaznamenali i ve Zdravotní pojišťovně ministerstva vnitra (ZPMV). „Občané se začínají více starat o to, co se děje s penězi vybranými na jejich zdraví,“ konstatovala mluvčí Hana Kadečková. Podle ní mají klienti největší zájem především o sledování účtů na internetu, kde mohou najít údaje staré až tři roky. On-line prověřování účtů si pochvalují i ostatní pojišťovny.

Někdy pacienti odhalí podvody

„Jsme rádi, že můžeme klientům nabídnout flexibilní přehled o jejich zdravotní péči, že nemusí žádat o písemný výpis jedenkrát za rok. Vrací se nám to pak tím, že nás častěji upozorňují na nesrovnalosti. Ačkoliv jde ve většině případů o omyly a překlepy, máme i případy nečestného jednání některých lékařů,“ řekla Kadečková.

Zdravotní pojišťovny jsou údajně schopny samy odhalit 99 procent chybně nebo neoprávněně vykázané péče, v ostatních případech je nutná spolupráce klienta. „On sám nejlépe ví, kdy mu který lékař dělal jaká vyšetření nebo jaké užívá léky,“ uvedl Vladimír Kothera, generální ředitel ZP Metal-Aliance.

„Z výpisu čerpané péče lidé zjistí, kolik za ně jejich zdravotní pojišťovna uhradila. Často bývají překvapeni, v jakých částkách se ceny léků a vyšetření pohybují. Zároveň je to nejlepší způsob, jak zkontrolovat lékaře – zda si neúčtují za vyšetření, která se vůbec neuskutečnila, případně zda na jejich jméno nevydávají léky, které jim nikdy nebyly předepsány,“ řekl marketingový ředitel ČPZP Vladimír Matta.

Nejčastějším prohřeškem bývá manipulace recepty

K nejčastějším prohřeškům ze strany lékařů patří neoprávněné preskripce. „V těchto případech se většinou jedná o škody v řádech desítek až stovek tisíců korun. Manipulace s předpisy léků však není jen výsadou některých lékařů, ale také některých lékáren, kdy k nejčastějším patří manipulace s počtem předepsaných balení léků,“ řekl Vladimír Kothera z Metal-Aliance.

Někdy se ovšem podaří odhalit i případ, kdy lékař vykáže neprovedenou zdravotní péči. „Stížnosti pacientů obvykle vedou ke zjištění, že lék za pár desítek korun klient nečerpal. Podnět klienta ale může vést i k tomu, že odhalíme podvod za milióny korun,“ řekl Petr Schindler, vedoucí odboru metodiky a kontroly zdravotní péče ČPZP. U špatně vykázané péče se však často nakonec objeví, že chyba vzešla například ze špatně přiřazeného rodného čísla pacienta.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám