Zavádění paliva obsahujícího deset procent biosložky požaduje Evropská unie, neboť se jeho spalováním dostává do ovzduší méně emisí. Na německých pumpách mělo postupně nahradit benzín Super, obdobu v Česku používaného naturalu, v němž je jen pět procent bioetanolu.

Němci jsou běžně ekologii naklonění, E10 ale už od počátku provázely spory a bojkot motoristů. Ti si nebyli jistí, zda je nový "superbenzín" pro jejich vůz vhodný. Někteří politici proto dokonce volali po jeho stažení z trhu.

Pokutu za nízký prodej zaplatí nakonec motoristé

Pro výrobce pohonných hmot může mít neúspěch E10 v Německu navíc nepříjemný finanční dopad. Pokud podle Frankfurter Rundschau nedosáhnou padesátiprocentního podílu biobenzínu na prodeji paliva do zážehových motorů, budou muset příští rok státu zaplatit pokutu za nesplnění zákonem daných odbytových cílů.

Podle odborníků by její výše teoreticky mohla dosáhnout téměř 500 miliónů eur (asi 12 miliard korun), kdyby se neprodával vůbec žádný ekobenzín. I za současného stavu se odhaduje, že se může vyšplhat do stovek miliónů eur. Experti však počítají s tím, že v takovém případě výrobci tento výdaj následně promítnou plošně do cen benzínu, takže ve finále tuto pokutu zaplatí stejně motoristé.