Zprovozněním tak začne fungovat tzv. Moravská křižovatka tvořící dopravní uzel rychlostních silnic R49 a R55 s dálnicí D1. Ta je podle stavbařů největší tuzemskou mimoúrovňovou křižovatkou.

"Jsem rád, že se podařilo dotáhnout do konce tento projekt. Moravská křižovatka (...) skutečně vytváří jednu z klíčových pozic v rámci dálniční a rychlostní dopravy v České republice," řekl při otevření premiér Petr Nečas (ODS).

Nově otevíraný úsek je součástí stavby Kroměříž-východ – Říkovice, jejíž první část byla zprovozněna loni v prosinci a napojila Zlín na dálniční síť. Celková investice činila téměř 4,74 miliardy korun. Projekt zahrnuje 11,3 kilometru dálnice D1 a 2,8 kilometru rychlostní komunikace R55, která byla otevřena už dříve. Práce na stavbě silničáři zahájili v dubnu 2008.

Premiér Petr Nečas a ministr dopravy Pavel Dobeš (vlevo) při otevření části dálnice D1 v úseku Hulín - Říkovice na rozhraní Zlínského a Olomouckého kraje

Premiér Petr Nečas a ministr dopravy Pavel Dobeš (vlevo) při otevření části dálnice D1 v úseku Hulín - Říkovice na rozhraní Zlínského a Olomouckého kraje

FOTO: Jiří Růžička, Právo

"Stavba se rozpočtově neprodražila. Prodražila by se, kdybychom trvali na dokončení v původním termínu. Tomu jsme se chtěli vyhnout," oznámil generální ředitel ŘSD Jiří Švorc.

"Rozpočtový rámec pro ministerstvo dopravy na rok 2012 není úplně nejrůžovější. (...) Co se severní části týká, předpokládáme, že nejbližší doba realizace bude v následujícím rozpočtovém období 2014 až 2020," řekl České televizi ministr dopravy Pavel Dobeš (VV).

Dálnice D1 na střední Moravě tak končí od Brna u Říkovic a od Ostravy u Lipníku nad Bečvou. Stavba 377 kilometrů dlouhého tahu D1 Praha – Brno – Ostrava – Polsko a vyvedení tranzitu z R46 přes Olomouc mají být definitivně hotové po dobudování zbylých 24 kilometrů v okolí Přerova.