Práce na rozestavěné části dálnice by se sice nezastavily, už by je ale financoval stát ze svého. A to by mohlo obnášet i seškrtání projektu na úroveň rychlostní silnice.

Dostavbu dálnice provázejí problémy už od 90. let minulého století, kdy se rozpoutal spor odborníků, státních úředníků a ekologických aktivistů o trasu dálnice. Spory se stále táhnou a zřejmě poslední šancí na bezproblémové dokončení je balík zbývajících stavebních povolení, které chce lovosický úřad vydat koncem léta. Další vývoj potom bude záviset na ekolozích a také na soudech. Evropské dotace je potřeba vyčerpat do roku 2015, k dokončení stavby je přitom potřeba minimálně dva roky stavebních prací.

Peníze raději na D1

"Dostavba D8 už se dostala mimo kontrolu státu. Nejpozději v polovině roku 2012 si budeme muset říct, co s evropskými dotacemi, a pokud se na D8 nezačne stavět, budeme muset najít náhradní řešení," řekl Ptačinský. Nejpravděpodobnějším adresátem evropských dotací, které by se uvolnily, je hlavní česko-moravská spojnice D1, která nutně potřebuje opravy.

"Teplická" dálnice D8 má spojit Prahu s podkrušnohorskou aglomerací a severním Německem, přes České středohoří ale zbývá dostavět ještě 16,4 kilometru, z nichž se pracuje jen asi na dvou třetinách. Celý úsek měl podle původních odhadů stát asi 11,7 miliardy korun.

Místo dálnice jen rychlostní komunikace

Právě rozestavěnou část by zřejmě stát dokončil i za své, protože jejich konzervace by stála také příliš mnoho. "Teď řešíme otázku financování, ale hysterie, která kvůli tomu v kraji panuje, je úplně zbytečná. Není to o tom, že by kvůli převedení dotací odjely bagry," řekl mluvčí. Připustil ale, že inventura projektu, naplánovaná na první pololetí 2012, by mohla přinést i zřetelné změny v projektu. Minimálně část z nedostavěné dálnice by se mohla změnit na rychlostní silnici, která je levnější. Místo 27 metrů může být například široká jen 24,5 metru.

"To se také rozhodne v roce 2012 a bude to mimo jiné záviset na počtu peněz ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Z jeho strany tu určité myšlenky na podobný krok byly, ale zatím pořád platí, že se staví podle dálničního profilu. My o změně zatím neuvažujeme," dodal mluvčí.

Po obou objízdných trasách přes Teplice a Ústí nad Labem jezdí přes 10 000 aut denně, což vyvolává u místních velké rozhořčení. Část problémů by měl vyřešit alespoň 3,2 kilometru dlouhý úsek od Lovosic k vesnici Bílinka, který se pravděpodobně otevře koncem letošního roku a odvede část dopravy z Lovosic.