Hlavní obsah

Kdo chce v Česku prodat, musí nabízet slevy

Právo, Jiří Vavroň
Praha

Obchodníci v Česku v současné době nezažívají hvězdné časy. Lidé obracejí v kapse každou korunu a nakupují uvážlivě. Rozmýšlejí se především nad stále dražšími potravinami. Kdo chce v současnosti prodat, musí nabízet slevy.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Ilustrační foto

Článek

Tržby v obchodech se v květnu podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) meziměsíčně snížily o 0,7 %, v meziročním srovnání vzrostly o 3,2 %, po očištění o počty pracovních dnů pouze o 1,4 %. Obchody drží především prodej aut a nepotravinářského zboží.

„Vzhledem k tomu, že letošní květen měl o jeden pracovní den více než ten loňský, nejedná se o příliš dobrý výsledek,“ uvedl analytik Michal Brožka z Raiffeisenbank. „Pro maloobchod by měly přijít lepší časy zřejmě až v příštím roce, kdy očekáváme vyšší růst HDP než letos. To by mělo posílit i domácí poptávku. Otevřít si nyní svůj vlastní obchod asi není ten nejlepší nápad,“ řekla Právu ekonomka Markéta Šichtařová z firmy Next Finance.

Celkově je podle Šichtařové vidět snaha spotřebitelů šetřit. Nezaměstnanost je stále na vysoké úrovni, veřejný sektor propouští a snižuje platy a reálné mzdy rostou velice pomalu. To vše se projevuje v chování spotřebitelů, kteří se snaží vyhledávat levnější alternativy, ať již nakupováním zboží levnějšího a méně kvalitního, nebo pomocí nákupů přes internet.

Větší zdražování prozatím nehrozí

Prodejci v dohledné době podle Brožky nemohou výrazněji zdražovat. Vyšší ceny se totiž převážně týkají položek, kterých se dotýká nárůst cen potravin a ropy na světových trzích. „Velká škála položek je v maloobchodu levnější než před rokem. Příkladem budiž automobily či elektronika, které táhnou prodej vzhůru právě za pomoci výrazných slev,“ řekl Brožka.

„Vzestup maloobchodu, který vidíme už od konce loňského roku, sice naznačuje spotřebitelský apetit, avšak ve spotřebě domácností v rámci HDP zatím nijak vidět není. Z toho vyplývá, že hrozba poptávkové inflace není v ČR zatím příliš reálná. Pro druhé pololetí ještě počítáme se zpomalením růstu tržeb obchodníků v důsledku slabšího růstu reálného disponibilního příjmu českých domácností,“ uvedl pro ČTK Petr Dufek z ČSOB.

Internet boduje

Již 19 měsíců nepřetržitě roste maloobchod provozovaný prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby, uvádějí statistici. Tržby za prodej textilu a obuvi se v květnu meziročně zvýšily o 9,8 %, tržby za počítačové a komunikačního zařízení stouply o 9,3 %, tržby za výrobky pro kulturu a rekreaci o 7,8 %. Za farmaceutické, zdravotnické a drogistické zboží zákazníci zaplatili o 5,1 % více.

Data o tržbách z internetových obchodů ukazuje, jak moc se v posledních letech změnilo chování spotřebitelů. „To nesouvisí pouze s rozvojem technologií a lehčím přístupem k internetu, ale také s faktem, že na internetu se prodávají výrobky levněji než v kamenných obchodech,“ potvrzuje Šichtařová.

Méně se v květnu prodávaly potraviny ve specializovaných obchodech (o 2,8 %), v nespecializovaných prodejnách byly tržby za ně rovněž nižší (o 2,5 %). V nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží klesly tržby o 0,9 %.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám