Japonský průmysl se tak podle všeho probírá z drtivého úderu, který mu v březnu zasadilo podmořské zemětřesení a následná masivní vlna tsunami.

„Meziměsíční nárůst produkce je logický. Po hlubokém propadu v březnu a v dubnu firmy postupně obnovují výrobu, což se projevuje nárůstem produkce,“ připomněl Jan Linhart ze společnosti KPMG s tím, že nejde ale o skutečný růst, ale pouze o dotahování na předbřeznovou úroveň.

Květnový nárůst přišel po dubnovém oživení produkce o 1,6 procenta a byl mírně vyšší, než se čekalo. Bylo to jeho druhé nejvyšší tempo v poválečné historii po rekordním nárůstu o 7,9 procenta z března 1953.

Tahounem automobilky

Nárůst táhly minulý měsíc automobilky, díky nimž produkce v kategorii dopravních zařízení vyskočila o 36,4 procenta. Automobilky rychle obnovovaly zásobovací řetězce poničené zemětřesením a přílivovou vlnou.

„Je však nutné počítat s dalším poklesem produkce v letních měsících. Japonsko bojuje s nedostatkem elektrické energie, který se nejvíce projeví v letních měsících kvůli vysoké spotřebě klimatizačních zařízení,“ domnívá se Linhart. Řada výrobců proto podle něj upraví plány výroby tak, aby vyráběli mimo období špičky, například v nočních hodinách.