"Přesné podmínky řeckého tendru ještě oficiálně stanoveny nebyly. My se ho ale určitě zúčastníme a nabídneme Řekům dvoumístné stroje L-159 B. Mohlo by jít o kontrakt za miliardy korun," řekl ve čtvrtek Právu viceprezident Aera Viktor Kučera.

Boeing bude v Řecku konkurovat Aeru letounem T-45 Goshawk, což je vlastně mírně upravená stíhačka Hawk, na jejíž výrobu koupil v polovině devadesátých licenci od BAE Systems. Boeing totiž tehdy dostal lukrativní zakázku na letouny pro americké námořnictvo a díky koupi licence ušetřil peníze za vývoj takového stroje.

S hawky vyráběnými nadále firmou BAE Systems prohrály vodochodské L-159 už v soutěži v Indii, od níž si Aero mnoho slibovalo. Na otázku, proč tedy Boeing místo podpory letounu z Aera jde do řeckého tendru, Kučera odpověděl: "Nemohu mluvit za Boeing. T-45 a L-159 jsou ale rozdílná letadla. Pokud budou chtít Řekové laciný cvičný letoun, měli by se rozhodnout pro naše L-159 B, které je o polovinu levnější než T-45."

Výroba se už musela zastavit

Aero stále ještě doufá, že se mu podaří stopadesátdevítky do zahraničí prodat. Poté, co loni dokončilo dodávku 72 strojů L-159, které si objednala česká armáda, však jejich další výrobu muselo zastavit. "V této chvíli už děláme jen některé díly pro L-159. Na sklad letadla vyrábět nemůžeme," konstatoval Kučera.

Největším akcionářem Aera je s 36procentním podílem a. s. Letka, vlastněná Fondem národního majetku. Boeing Česká, který je společným podnikem amerického Boeingu a Českých aerolinií, má 35,3 procenta akcií a zbytek patří České konsolidační agentuře. Rozhodující vliv na chod Aera si Boeing zajišťuje prostřednictvím svých tří zástupců v pětičlenném představenstvu.

Pokud se situace v Aeru rychle nezlepší a nebude schopno splácet úvěry, hrozí mu nevyhnutelně krach. To si uvědomovala už předchozí vláda Miloše Zemana, která bezvýsledně poukazovala na to, že Boeing nemá o prosperitu Aera valný zájem a neplní své sliby o podpoře exportu, které při vstupu do Vodochod dal.

Nynější premiér Vladimír Špidla jednal o situaci v Aeru loni v červenci při své návštěvě USA. Američané ho ujistili, že jsou ochotni pomoci s odprodejem padesáti letounů L159.

Na základě tohoto příslibu Špidla hned po svém návratu z USA ve vládě prosadil, aby stát poskytl garanci na revolvingový úvěr Aera ve výši 300 miliónů dolarů a emisi dluhopisů za dalších 200 miliónů USD. Od té doby se však problém odbytu L-159 nepohnul kupředu ani o píď.

BAE Systems chce dát Aeru zakázky

O vstup do Aera Vodochody měl už dříve zájem britský BAE Systems. Na dotaz Práva, zda tato možnost trvá, uvedl mluvčí BAE Systems John Neilson: "Tuto možnost jsme zvažovali v roce 1997. Česká vláda dala tehdy přednost americkému Boeingu, který se stal významným akcionářem Aera, a my daný stav respektujeme. Rádi bychom však Aeru v rámci offsetů nabídli zakázky, a tedy i práci. Tu dnes vodochodský podnik potřebuje ze všeho nejvíce."

BAE Systems podporuje švédskou nabídku na pronájem čtrnácti nových letounů JAS-39 Gripen českému vojenskému letectvu. Poté, kdy Špidlova vláda v prosinci rozhodla, že švédská nabídka je z pěti předložených nejvýhodnější, upřesňují podmínky chystané smlouvy vyjednávací týmy ČR a Švédska.

Ministr obrany Miroslav Kostelka má do konce února předložit vládě zprávu o průběhu tohoto vyjednávání. Vláda pak definitivně rozhodne, zda naše vojenské letectvo dostane skutečně gripeny.