V roce 2002 ČD jako státní podnik hospodařily s téměř pětimiliardovou ztrátou. Dráhy podle Bazaly zastavily pokles v osobní dopravě, když loni přepravily 175 miliónů cestujících, tedy stejně jako v předchozím roce.

Tržby z osobní dopravy činily 5,2 miliardy korun. V nákladní dopravě podnik takřka splnil plán a překročil výsledky z roku 2002. Loňské tržby z nákladní dopravy činily asi 18 miliard korun.

ČD koncem roku uzavřely s odbory kolektivní smlouvu, podle níž porostou platy na drahách o pět procent. Původní plán propouštění, který počítal s odchodem 6000 zaměstnanců, proto vedení firmy zvýšilo až na 7000 lidí.

O propouštění bude vedení firmy v lednu jednat s odbory. Ty totiž vyhrožují stávkou, pokud s nimi podle zákona vedení firmy propouštění neprojedná.

Přebírají nová Pendolina

Dráhy začaly opět od italského výrobce Alstom Ferrovia odebírat rychlovlaky Pendolino. K první soupravě, která do ČR přijela loni v červnu, by tak začátkem února měl přibýt další rychlovlak. Od února pak ČD čekají každý další měsíc příjezd dalšího Pendolina.

Dráhy měly začít každý měsíc přebírat jeden vlak již loni v září. Dodávky však kvůli technickým obtížím a problémům s dokumentací odmítly a zastavily také platby italskému výrobci. Za sedm souprav mají dráhy zaplatit 4,5 miliardy korun.

Ve druhém pololetí budou nové vlaky nasazeny zkušebně do provozu s cestujícími. Podle nového jízdního řádu, který vstoupí v platnost v polovině prosince, tak bude v ostrém provozu všech sedm Pendolin.

Ta budou jezdit na linkách mezi Drážďany a Vídní nebo do Bratislavy. Jednu soupravu chtějí dráhy nasadit na vnitrostátní trasu Praha-Brno, kde by chtěly výrazně zvednou počet cestujících.