„Ten odjel do Rakouska koncem května, aby pokračoval ve zkušebních jízdách namísto zadržované lokomotivy,“ řekla Právu mluvčí strojíren Lubomíra Černá.

Dvojnice s číslem 006 křižovala hlavní rakouské trati mezi Vídní, Lincem a Salzburkem. „Testovala se ve vysokých rychlostech i při jízdě v obloucích a to za asistence rakouské správy tratí. Výsledky zatím neznáme,“ podotkla.

Podnik chce, aby moderní třísystémová vysokorychlostní elektrická lokomotiva 109E získala homologaci pro provoz na rakouských a německých železnicích do konce roku.

Projela i horský přechod Semmering

„Tu první lokomotivu nevezeme, je stále rukojmím. S dalším strojem z dvacetikusové série jsme prováděli měřící jízdy po rakouských tratích, včetně horského přechodu Semmering,” řekl Právu jeden z účastníků měření.

Zabavený stroj zatím dál stojí v Rakousku v areálu soukromého dopravce. O jeho zadržení rozhodl Obchodní soud ve Vídni na základě žádosti společnosti kanadské Bombardier, která je konkurentem Škody.

Důvodem je spor obou firem, v němž jde o stovky tisíc eur, tedy jen o zlomek hodnoty lokomotivy. To je ovšem oficiální verze. Neoficiální, nikoliv ale nepravděpodobná verze je, že konkurenční výrobce si tímto způsobem opatřil stroj pro důkladné prozkoumání a možné využití poznatků v konkurenčním boji.

Škodovka už dříve vyjádřila obavy, aby se ke špičkové technice, jejíž vývoj stál 380 miliónů korun, nedostali špióni konkurence. Lokomotiva totiž stále není zapečetěná.

„Správce i exekutoři to odmítli s tím, že je to bezpředmětné,“ sdělila Černá, podle níž nyní podnik čeká na další rozhodnutí soudu.