Hlavní obsah

Ostravě hrozí dopravní kolaps, pondělní jednání nebyla úspěšná

Právo, Denisa Telaříková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ostrava

Město Ostrava zřejmě poprvé od roku 1989 zažije delší stávku v městské dopravě než hodinovou, která vypukla v roce 2008. Šestiměsíční koaliční vyjednávání o zvýšení mezd zaměstnanců ostravského dopravního podniku (DPO) totiž v pondělí znovu nebylo úspěšné.

Foto: Aleš Honus, Právo

Autobus ostravského dopravního podniku

Článek

Přestože podnik v pondělí odborářům dal novou nabídku, v níž pracovníkům garantuje nárůst platů na dva roky o 1,5 procenta, oni si stojí za svým. Chtějí ještě letos zvýšení mezd až o pět procent, což je podle města Ostravy, které DPO zřizuje, zcela nemožné. Odboráři ale argumentují tím, že pokud město chtělo středeční stávce opravdu zabránit, tak mělo přijít s naprosto jiným návrhem.

Obyvatelé Ostravy proto musí ve středu 1. června počítat s tím, že tramvaje, autobusy a trolejbusy pojedou jen omezeně. Vedení DPO chce zajistit alespoň nedělní provoz, avšak neví, jestli se to povede, protože přesně netuší, kolik vlastně řidičů a jakým způsobem se ke stávce připojí.

Vstřícný krok? Jak pro koho

„Udělali jsme vstřícný krok a nabídli jsme odborářům zvýšení mezd o 1,5 procenta nejen letos, ale i v příštím roce. Toto navýšení kopíruje inflaci. Vlastně jsme jim garantovali nárůst platů na dva roky. Což v době, kdy například platy hasičů či policistů stagnují či klesají, je určitě velkorysá nabídka,“ sdělil náměstek ostravského primátora Aleš Boháč (ČSSD).

Odboráři však jejich nabídku za vstřícnou vůbec nepovažují, ba právě naopak. „Tato nabídka je pro nás nepřijatelná. Proto také dále pokračujeme v přípravě stávky. Teď je otevřeno kolektivní vyjednávání o letošních mzdách, o příštím roce začneme jednat letos od 1. října. Teprve pak může přijít zaměstnavatel s platovými návrhy na rok 2012,“ sdělil Právu šéf odborů Ivo Protivínský s tím, že zatím neví, kolik lidí se do stávky připojí. „Od vedení podniku jsme se dozvěděli, že je mezi námi přes tři stovky stávkokazů. Co na to říct? Více peněz by chtěli, ale nic pro to neudělají,“ reagoval Protivínský.

Krizový plán

Dopravní podnik už má krizový plán pro středeční stávku. Zatímco trolejbusy by měly vyjet stejně jako v pracovní den, tramvaje a autobusy budou asi jezdit jako v neděli. „Bohužel zatím přesně nevíme, kolik řidičů z 965 do stávky vstoupí. To zjistíme až v den stávky. Lidé musí vyjet s časovou rezervou, ale i sledovat web dopravního podniku www.dpo.cz, kam budeme aktuální informace o linkách vkládat. Nebo využít individuální dopravu,“ uvedl ředitel DPO Roman Kadlučka.

Průměrná mzda je v DPO 22 872 korun, což je podle města vyšší než průměrný plat pracovníků v dalších severomoravských dopravních podnicích, avšak podle odborářů o dva tisíce nižší než výdělek dopraváků v Brně.

Reklama

Výběr článků

Načítám