Článek
Například v Polsku teď vyjde litr nejprodávanějšího Naturalu 95 téměř o čtyři koruny levněji než u nás. Levnější je pro české motoristy i Rakousko, o přibližně 70 haléřů dražší je Slovensko. O dost dráže tankují řidiči benzin v Německu.
Podobně nafta je v Česku o 3,30 koruny dražší než v Polsku, platíme o 70 haléřů více než na Slovensku a přibližně stejně jako v Rakousku, asi o jednu korunu je dražší Německo.
Důvodem, proč si čerpadláři v ČR účtují více než v sousedních zemích, je podle analytika společnosti Colosseum Petra Čermáka zejména vyšší daň.
Od začátku roku 2010 stoupla v Česku spotřební daň u benzínu i nafty a také došlo k nárůstu DPH. Zdanění přitom hraje v ceně pohonných hmot zásadní roli.
„Od začátku roku 2010 stoupla v Česku spotřební daň u benzínu i nafty a také došlo k nárůstu DPH. Zdanění přitom hraje v ceně pohonných hmot zásadní roli. Do loňska patřila ČR z hlediska cen benzínu i nafty k průměru zemí Evropské unie. Nyní jsme ale zejména u nafty jedni z nejdražších v Evropě,“ řekl Právu Čermák.
Z oblíbených turistických destinací vychází nyní pro české mototuristy nejlevněji Chorvatsko, kde je benzín v průměru o 4,50 koruny levnější než v ČR, a nafta vyjde levněji bezmála o pětikorunu.
V nejbližších dnech by pohonné hmoty měly i v Česku konečně začít výrazněji zlevňovat.
„V průběhu minulého týdne benzín zlevnil jen o osm haléřů na 35,04 Kč za litr, a nafta o 14 haléřů na 34,17 Kč/l. Světové ceny ropy však v současné době stagnují a ceny nafty a benzínu na burze v Rotterdamu šly dolů. Navíc přestala oslabovat koruna vůči dolaru. Výsledek by měl být pro české motoristy velmi příznivý, protože se konečně dočkáme výraznějšího zlevnění, které by se mohlo pohybovat až v několika desetihaléřích,“ očekává Čermák.