Soudce Martina Boháčka, který o opatření rozhodl, se Právu ani přes opakované pokusy nepodařilo v pondělí telefonicky zastihnout, stejně jako předběžného správce Miroslava Sládka, který již začal v Leteckých závodech úřadovat. Zúčastnil se i mítinku, na kterém vedení firmy zaměstnance seznámilo s novou situací.

Podle zdroje, který si nepřál být jmenován, zřejmě soud předběžného správce ustavil kvůli prověření skutečného stavu hospodaření podniku, o což by se soudce mohl při konečném vyjádření opřít. "Předběžný správce obecně mapuje situaci, zjišťuje stav majetku, provádí jakousi inventuru, aby svou závěrečnou zprávou pomohl soudci k verdiktu, jestli je podnik zralý na konkurz, nebo není. Ustavení předběžného správce nutně nemusí znamenat, že konkurz bude prohlášen," uvedl zdroj. Vedení Leteckých závodů ale připustilo, že to jako jistou hrozbu cítí. "Je logické, že každý předběžný správce se chce později stát nuceným správcem. Teprve na tom totiž něco vydělá," reagoval místopředseda představenstva Tomáš Štefánek.

Dluží 50 miliónů za sociální pojištění

Návrh na konkurz Leteckých závodů podala v říjnu Česká správa sociálního zabezpečení kvůli údajnému padesátimilionovému dluhu. Později se k návrhu přidal také Úřad práce v Uherském Hradišti. Ten totiž začal vyplácet na základě zákona dlužné mzdy některým pracovníkům, kteří ho o to požádali, a stal se tak věřitelem Leteckých závodů.

Právě on požádal soud o ustavení předběžného správce. Postavení úřadu ale mezitím doznalo změny. "Původně o vyplacení dlužné mzdy požádalo přibližně třicet lidí, ale drtivá většina to vzala zpět, protože jim podnik mezitím peníze zaplatil. Nyní tedy jde již jen o dva lidi a částku 12 tisíc korun a i ta bude možná brzy dorovnána," řekla Zlatuše Cilečková z úřadu práce, která se ale nadále domnívá, že přítomnost předběžného správce podniku je opodstatněná. Také Štefánek potvrdil, že do konce týdne by mohla být pohledávka vůči úřadu práce dorovnána a jeho návrh na konkurz by mohl být stažen. "Pokud jde o pohledávku vůči správě sociálního zabezpečení, jsme připraveni ji uhradit. K dohodě by mohlo dojít," uvedl Štefánek.

Situaci s napětím sledují i odboráři. "Doufáme, že se podnik udrží," uvedl Karel Šabršula z odborových svazů Kovo, podle nějž je pro zaměstnance pozitivní, že firma začíná mít opět dost zakázek. Letecké závody jsou největším tuzemským výrobcem civilních letounů. Jejich situaci nepříznivě poznamenala mimo jiné celosvětová krize v leteckém průmyslu, která však již podle Štefánka odeznívá. Nyní, po nedávných vlnách propouštění, podnik zaměstnává 500 lidí.