Auta škodí obcím, kterými projíždějí, navíc úniky na mýtném jsou asi 5000 eur denně, což je v přepočtu asi 120 000 korun.

Cestu ale nevyužívají jen české kamióny, ale i těžké vozy jiných zemí, které přes Rakousko míří do Maďarska nebo balkánských zemí. Rakousko hodlá porušování tohoto opatření trestat.

"Je vidět, že tento nadregionální provoz si chce prostě jen ušetřit část dálničního mýtného," řekl Pröll podle serveru ORF. Severní dálnice A5, která vede od Mikulova na Vídeň a není ještě zcela dokončena, podle něj "prohrála soutěž v přitažlivosti pro provoz" se silnicí B2 a návaznou B4.

FOTO: Ondřej Lazar Krynek, Mapy.cz

"Kamióny ale na dálnici A5 patří," zdůraznil hejtman. "S českou stranou jsme to dohodli. České orgány umístí u hranic náležité informační cedule. Výjimku bude mít jen cílová a zásobovací přeprava pro naše regionální hospodářství," dodal hejtman.

Kamióny by musely projíždět po dálnici i na české straně, aby se k A5 dostaly a to by podle Rakouska mohlo zvýšit výběr mýtného i v ČR.