V roce 1989 činila průměrná měsíční mzda 3170 Kč. Podle Louly byl nejpoužívanějším typem benzínu v té době olovnatý Special, který tvořil 70 % prodejů a jehož cena byla osm korun za litr. Za průměrnou měsíční mzdu si motoristé mohli pořídit 396 litrů benzínu.

V roce 2010 dosáhla průměrná mzda podle Českého statistického úřadu výše 23 951 Kč. Cena bezolovnatého benzínu Natural 95, který z benzínové skladby tvoří 95 % prodeje, činí průměrně 35 Kč. Nyní si tak lze pořídit asi 684 litrů.

Cena ropy se ve druhé polovině 80. let pohybovala na 30 dolarech za barel, v současné době je na 124 dolarech za barel. Její cena tedy stoupla čtyřikrát.

Cenu benzínu hodně ovlivňují daně

„Před rokem 1989 bylo zdanění benzínu mnohem nižší. Šlo pouze o tzv. daň z obratu, která činila 1,8 Kč za litr, tedy z celkové prodejní ceny 8 Kč za litr Specialu to bylo 21 %. Dnes je zdanění sazbou spotřební daně 12,84 Kč na litr a 20% sazbou DPH mnohem vyšší a tvoří z celkové prodejní ceny zhruba 60 %,“ připomněl Loula s tím, že marže distributorů je v ceně benzínu procentuálně nejnižší položkou.

„Nejvíce se v ceně projevují daně a základní ceny produktů nakupované na trzích v rámci standardních a běžných obchodních pravidel a kurzových vlivů mezinárodního obchodu v těchto komoditách,“ doplnil Loula. Když cena pětadevadesátioktanového benzínu proti počátku roku z 850 dolarů za tunu stoupne na současných 1110 dolarů, není podle Louly jiné řešení, než promítnutí této skutečnosti do vyšších cen.