Hlavní obsah

Čištění ulic začalo, někde auta neodtahují, jinde po odtahu zase nevracejí

Jarní čištění ulic v Praze a dalších velkých městech začalo, ale ne všude podle pokynů Nejvyššího soudu (NS). Ten v lednu rozhodl, že radnice musí vrátit zpět na stejné místo auta, která nechají při mytí komunikací odtáhnout. Tento verdikt však poslouchají jen někde.

Článek

Města zřejmě spoléhala na to, že do startu tradiční jarní očisty ulic o věci rozhodne Ústavní soud. K němu se totiž proti rozhodnutí NS odvolal pražský magistrát.

„Naši právníci stížnost podávali 24. února tohoto roku. Zatím bohužel nemáme žádnou zprávu o tom, kdy by měl Ústavní soud o naší věci rozhodnout,“ řekla Právu Petra Janatová ze Správy služeb hl. m. Prahy, jejímž prostřednictvím Praha stížnost k Ústavnímu soudu podávala.

„Věc má na starost jako soudce zpravodaj Miloslav Výborný a v případu jsou činěny procesní úkony,“ potvrdil vedoucí odboru vnějších vztahů ÚS Vlastimil Göttinger. Podle informací Práva ale v nejbližších týdnech rozhodnutí v kauze nepadne.

Brno podle NS, Praha zatím jen s pokutami

Města si tak musela poradit sama. Výsledek? Někde, jako v Brně, budou auta odtahovat a zase vracet na vyčištěné komunikace. „V souladu s rozhodnutím Nejvyššího soudu bude společnost odtažená a následně nevyzvednutá vozidla vracet zpět na místo odtahu. Tato činnost bude zahájena jednu hodinu před ukončením doby blokového čištění,“ potvrdil ředitel Brněnských komunikací Arne Žurek.

Naproti tomu v Praze, kde loni v souvislosti s blokovým čištěním ulic bylo odtaženo přes 17 tisíc vozidel, se auta zatím odtahovat nebudou, přestože jeden odtah vozidla i s jednodenním parkovným přišel motoristu v minulosti na téměř tisíc pět set korun, což šlo do městské pokladny.

Pražská Technická správa komunikací (TSK) nyní hlavně apeluje na řidiče, aby svá vozidla včas přeparkovali. Jinak budou policií pokutováni pro nedodržení značky zákazu zastavení. „Denně budeme čistit až sedm bloků, což zahrnuje desítky ulic,“ uvedl mluvčí TSK Tomáš Mrázek.

Současně Praha hledá způsob, jak se se situací vzhledem k rozsudku Nejvyššího soudu vyrovnat. „Máme zatím několik variant. Jakmile bude některá z nich určena, Pražany o tom budeme včas informovat,“ řekl Právu první náměstek pražského primátora Karel Březina (ČSSD).

Ani ve Zlíně auta nezodpovědných řidičů při jarním úklidu neodtahují. Vozy Technických služeb Zlín pouze odstavené automobily objedou. „Řešíme to pak standardní pokutou,“ poznamenal ředitel Městské policie Zlín Milan Kladníček.

Odtahují a nevracejí

V řadě měst však pokračují v dosavadní praxi, bez ohledu na rozhodnutí NS. V Mladé Boleslavi, kde už čištění silnic začalo, si už pár nepozorných řidičů muselo pro auta dojít na odstavná parkoviště s otevřenou peněženkou.

Jak řekla Právu mluvčí mladoboleslavského magistrátu Hana Koišová Jandová, radnice nepočítá s tím, že by auta odtahová firma zase vracela na původní místo poté, co je silnice uklizena. „Máme tady takto zavedenou praxi, že auta odtáhneme a nevracíme. Zatím nebyl důvod to měnit,“ potvrdila Právu.

Také v Hradci Králové systém odtažení vozidla funguje zatím tak, jak fungoval doposud. Pokud řidič i přes upozornění dopravních značek ponechá v termínu blokového čištění svůj automobil na místě, kde je očista prováděna, pověřená firma odtáhne vůz na vyhrazené parkoviště na hradecké letiště, kde si ho majitel musí vyzvednout po zaplacení sankce.

„Pokud bychom například vrátili odtažené auto na původní místo, nemuselo by mít v tu chvíli zaplacené parkovné, z čehož by mohly majiteli vyplynout další problémy. Pokud bychom zase auta neodtahovali, nemohli bychom čistit ulice. I proto, že by mohlo dojít k poškození takto zaparkovaných vozů,“ argumentovala mluvčí hradeckého magistrátu Magdalena Vlčková.

Obdobně v Pardubicích. „Pokud v době čištění zůstanou na komunikaci nějaká vozidla, jsou odtažena na naše odstavné parkoviště. Odtud si je majitelé mohou po zaplacení pokuty vyzvednout. V tomto postupu se u nás nic nezměnilo,“ uvedla Právu mluvčí Technických služeb Pardubic Světlana Pozdníková.

Další krajská města spíše vyčkávají, nebo přestala, jako v Liberci, Olomouci či Českých Budějovicích, s odtahováním už před lety.

„V minulosti se o tom uvažovalo, ale nakonec k realizaci nedošlo. Svou roli přitom sehrály obavy ze vzniku možných škod a jejich náhrad i nejasnosti v legislativě,“ řekl Právu ředitel Technických služeb města Olomouce (TSMO) Miroslav Petřík.

Reklama

Výběr článků

Načítám