Až dosud se v souvislosti s „vymahačskou“ zakázkou mluvilo pouze o firmě Tessile Ditta, v jejímž představenstvu Horák v době svého nástupu do DP loni v lednu seděl. Právo má ale k dispozici dokumenty, z nichž vyplývá, že pokuty ve skutečnosti vymáhá i firma Tessile Ditta Services, která část pohledávek od prvně jmenované společnosti odkupuje.

A zatímco všechny pozice v Tessile Ditta Horák loni kvůli střetu zájmů opustil, v Tessile Ditta Services působí celou dobu jako šéf dozorčí rady.

„Tato společnost nemá smlouvu s Dopravním podnikem, a tudíž se o střet zájmů nejedná,“ řekl k tomu Právu Horák. Odmítl, že by souběh funkcí měl vliv na jeho náhlou rezignaci na post ekonomického náměstka DP minulý měsíc. Obdobně se vyjádřila i mluvčí metropolitního přepravce Ilona Vysoudilová.

Neprůhledné vlastnictví

Vymáhání pokut od černých pasažérů je velmi výhodný byznys. Tessile Ditta získala u Dopravního podniku bez soutěže zakázku na 15 let a během té doby může na odkoupených pohledávkách od DP vydělat více než dvě miliardy korun.

Kdo přesně tyto peníze inkasuje ale zůstává nejasné, obě firmy totiž mají anonymní akcie na majitele a svou vlastnickou strukturu tají.

Již dříve se spekulovalo, že poloviční podíl v Tessile Ditta drží právě Horák, ten to ale popírá. „Nejsem společníkem či podílníkem ani v jedné z uvedených společností,“ konstatoval a vyloučil, že by obě firmy s velmi podobným názvem byly jakkoliv majetkově propojené.

Horáka se přitom Právu podařilo kontaktovat přes jím vedenou firmu Credit Management, sídlící na stejné adrese jako Tessile Ditta. Obě firmy mají dokonce stejné faxové číslo.

Jedním z akcionářů Tessile Ditta je podle Horáka advokát Roman Ambrož, který zároveň obě firmy zastupuje v soudních sporech s neplatiči. Tessile Ditta Services prý vlastní jeden akcionář, který chce zůstat anonymní.

Odkup pohledávek? Náhodná záležitost

Jakou část pohledávek a za jakých podmínek Tessile Ditta Services od první firmy odkupuje, odmítl Ambrož stejně jako Horák uvést s tím, že jde o obchodní tajemství. „Klíč v tom není, je to náhodná záležitost, část pohledávek se postupuje a část nikoliv,“ řekl Právu Ambrož.

Dodal nicméně, že pohledávky se mezi oběma firmami postupují za úplatu. „Motiv je samozřejmě ekonomický, jsou to velmi bonitní pohledávky,“ poznamenal.

Systém je skutečně jednoduchý a pro obě strany velmi výhodný. Pokud totiž černý pasažér nezaplatí pokutu do půl roku od přestupku, odkupuje Tessile Ditta takovou pohledávku za její plnou cenu od DP a s neplatičem se následně soudí. Ten pak musí uhradit jednak vlastní pokutu ve výši 950 Kč, ale také 5100 Kč jako odměnu pro vymahačskou firmu.

A právě tento pětitisícový poplatek generuje pro vymahačské společnosti vysoké zisky. Ročně se totiž podle dostupných údajů podaří vymoct zhruba 30 tisíc pohledávek, což představuje před odečtením nákladů roční příjem přes 150 miliónů, za 15 let 2,3 miliardy.

Horák do vedení Dopravního podniku přišel na začátku loňského roku.