Hlavní obsah

Číňané si musí do Polska dovézt na stavbu dálnic vlastní lidi

– Varšava
Novinky, pit

Pro začátek si musí čínská firma dovézt do Polska kvůli výstavbě dvou úseků dálnice A2 mezi Varšavou a Lodží o celkové délce 50 kilometrů 500 svých pracovníků. Místní firmy totiž odmítají jakkoli spolupracovat, jak uvedla slovenská agentura SITA s odkazem na polský deník Rzeczpospolita.

Foto: Pavel Karban, Právo

Ilustrační foto

Článek

Čínská firma China Overseas Engineering Group hodlá tuto část dálnice postavit až dvakrát levněji, než by za ni inkasovalo polské ředitelství dálnic a silnic (GDDKiA). Číňané nabídli realizaci za méně než 1,3 miliardy zlotých (asi 8,1 miliardy korun), zatímco GDDKiA požadovalo 2,9 miliardy zlotých (asi 18 miliard korun).

V prognózách se počítá, že stavba bude v provozu do zahájení fotbalového mistrovství Evropy ve fotbale v roce 2012, které Polsko pořádá společně s Ukrajinou.

Podle Marka Michałowského, předsedy Polského svazu zaměstnavatelů ve stavebnictví, byly ceny za nabídnuté kontrakty tak nízké, že je v místních podmínkách nešlo realizovat. Podle něj byl výběr čínské společnosti chyba, neboť problémy nastanou se stavebními materiály a stroji.

Pro čínskou firmu jde o prestižní záležitost, jejíž úspěšná realizace by jí měla dopomoci vstoupit na evropský kontinent, pokud jde o stavbu pozemních komunikací.

Od příchodu Číňanů na český trh si dost slibuje i ministr dopravy Vít Bárta (VV), který by díky nim rád snížil cenu dopravních staveb. Otestovat jejich „schopnosti“ by se podle Bárty mohly na několikakilometrovém pilotním projektu. V listopadu kvůli tomu vedl v Praze rozhovory s čínským velvyslancem.

Anketa

Jste pro, aby u nás stavěly dálnice čínské firmy?
Ano
64,8 %
Ne
35,2 %
Celkem hlasovalo 19391 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám