Hlavní obsah

V Ruzyni zrekonstruovali řídicí středisko za 300 miliónů

Právo, Jiří Novotný
Praha

Dvouletá rekonstrukce střediska řízení letů na mezinárodním letišti v Praze-Ruzyni byla ve čtvrtek završena úspěšnou kolaudací. Státní podnik Řízení letového provozu ČR (ŘLP) na modernizaci tohoto třináctipatrového objektu vynaložil 299 miliónů korun.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Řízení letového provozu na ruzyňském letišti

Článek

Oficiální název ruzyňského střediska je Technický blok. Do provozu bylo včetně řídicí věže uvedeno v roce 1972 a pětatřicet let nepřetržitě sloužilo i jako provozní centrum ŘLP. Když se v roce 2007 zprovoznilo v Jenči u Prahy nové národní středisko Řízení letového provozu, bylo možné v Ruzyni konečně začít s rekonstrukcí celého Technického bloku.

Blok má sloužit dalších třicet let 

„Chceme, aby Technický blok opět sloužil nejméně třicet let. Proto jsme při jeho rekonstrukci brali v úvahu i rozvojové plány pražského letiště až do roku 2030. Nebude tak ani v budoucnu nutné stavět novou řídicí věž,“ řekl po kolaudaci novinářům generální ředitel ŘLP Jan Klas.

Věž ve třináctém patře Technického bloku je vysoká 42 metrů a dispečeři z ní mají výborný rozhled po celém letišti. V dalších patrech je mimo jiné odpočinková místnost dispečerů, záložní stanoviště řídicích letištní věže a skvěle vybavený technický sál. Tedy velín, z něhož lze plynule komunikovat s dispečery v Jenči.

„Technologické zázemí naplňuje všechny požadavky dnešní i budoucí kapacity Letiště Praha, včetně plánované paralelní dráhy,“ ujistil Klas.

Dispečeři zvládají denně 2300 letadel

Na otázku Práva, kolik ŘLP zaměstnává řídicích letového provozu, Klas odpověděl: „Máme jich přes 200 a dalších až 30 lidí absolvuje průběžně výcvik na dispečerská místa. Považujeme to za optimum, aby se činnost dispečerů vyhnula výkyvům. Lze totiž očekávat, že do roku 2020 dojde k zdvojnásobení leteckého provozu a je třeba se na to připravit. Už teď musíme v českém vzdušném prostoru v průměru denně zvládat 2300 letadel a ročně jím naprosto bezpečně proletí 100 miliónů cestujících.“

Největšími zákazníky ŘLP jsou v traťových navigačních službách letecké společnosti Lufthansa, České aerolinie a British Airways. Přímo na pražském letišti pak i Travel Service. Za celý loňský rok poskytlo ŘLP dopravcům ve vzdušném prostoru České republiky navigační služby při 682 971 letech, což byl meziroční růst o 2,7 procenta.

„Letos očekáváme další vzestup poptávky leteckých společností po našich službách o 3,5 procenta,“ informoval Klas.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám