Zpráva je pro Toyotu klíčová. Firma kvůli náhlému zrychlování vozů svolala od podzimu 2009 k opravám kolem 12 miliónů vozů po celém světě.

Vyšetřování, které si vyžádal americký Kongres, tak pouze potvrdilo, že za zrychlování toyot může vadná podlahová krytina pod pedály a mechanicky vadné plynové pedály. "Za nechtěnými zrychleními u toyot nestojí žádná příčina spojená s elektronikou," uvedl ve zprávě ministr dopravy Ray LaHood.

Někteří aktivisté spotřebitelských organizací a vyšetřovatelé nadhazovali teorie, podle nichž ve zrychlování toyot sehrály roli škrticí klapky motoru řízené elektronickým programem. Toyota, která elektronicky řízenými klapkami vybavuje své vozy od roku 2002, opakovaně zdůrazňovala, že tyto systémy jsou bezpečné. Pokud by se to nepotvrdilo, musela by automobilka zřejmě stáhnout do servisů další milióny vozů, což by znovu otřáslo její pověstí.

Předběžné výsledky vyšetřování americké vlády loni v srpnu naznačily, že za nechtěným zrychlováním toyot mohly stát i chyby řidičů. Vyšetřovatelé zjistili, že v řadě zkoumaných případů havárií způsobených neúmyslným zrychlením řidiči podle dochovaných černých skříněk vůbec nepoužili brzdy.