„Zvýšení maloobchodních tržeb v roce 2010 bylo dosaženo díky prodejcům aut. Růst jejich tržeb lze přičíst nízké srovnávací základně roku 2009, úspěchu různých slevových a marketingových akcí i obnově firemních vozových parků,“ říká Pavel Kulhavý ze společnosti PricewaterhouseCoopers.

Prosincové maloobchodní tržby však klesly, přestože se očekával jejich růst. „Pokles maloobchodních tržeb v prosinci odpovídá trendu v Evropské unii. Ačkoli prosincové tržby táhly vzhůru Vánoce, nakumulovala se řada negativních vlivů,“ připomíná analytik Michal Kozub z Home Credit.

Zásadní byl podle něj výrazný nárůst nezaměstnanosti, který omezil poptávku v tradičně silném měsíci. Řada lidí zaměstnaných ve státní správě také neutrácela kvůli očekávanému snížení mezd od začátku roku 2011.

Maloobchod zachraňovaly Vánoce

Nedařilo se většině maloobchodníků. Snížil se prodej výrobků pro domácnost ve specializovaných prodejnách, méně se utržilo také v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží, či za potraviny ve specializovaných prodejnách.

Výsledky maloobchodu zachraňoval hlavně prodej vánočních dárků. Internet nebyl sice hlavním prodejním kanálem, tržby v e-shopech za plynulý rok však raketově rostly. Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci se tržby internetových prodejců zvýšily v roce 2010 oproti předchozímu roku o šest miliard korun, což je o pětinu víc než v roce 2009.

„V lednu zřejmě dojde k dalšímu propadu tržeb. Očekávaný růst inflace, vysoká míra nezaměstnanosti, růst cen potravin na světových trzích společně s rostoucí cenou ropy – to vše snižuje ochotu nakupovat a zvyšuje nejistotu spotřebitelů, kteří budou své výdaje po Vánocích omezovat,“ uzavírá Kozub.