Jak napsal pekingský zpravodaj listu The Daily Telegraph (DT), obří stavba stála v přepočtu 162 miliard korun, dokončena byla za pouhé čtyři roky a už svým rozměrem ukazuje na pokrok, jejž dosáhli čínští konstruktéři: ani v tak velkých projektech už nejsou závislí na západní expertíze.

Šestiproudý silniční most, který je nesen více než 5200 pilíři, vyprojektovala skupina Shantung Causu Group. Poté, co bude most později v 1. pololetí otevřen, pohrne se po něm podle odhadů 30 tisíc aut denně. Jízda z Čching-taa na prudce rostoucí předměstí Chuang-tao se zkrátí o 20-30 minut.

Na stavbě pracovalo nepřetržitě nejméně 10 tisíc dělníků, kteří postupovali z opačných konců a most v posledních dnech v polovině spojili. Spotřebovali 450 tisíc tun oceli (což by stačilo na téměř 65 Eiffelovek) a 2,3 miliónu kubíků betonu.

Čínští experti prohlašují, že most je s to odolat i osmistupňovému zemětřesení, tajfunům či nárazu plavidla o výtlaku 300 tisíc tun.

Čching-tao je jedním z nejrychleji sílících měst na čínském pobřeží. Kotví v něm čínské námořnictvo a vyrábí se v něm nejznámější domácí pivo: Tsingtao Beer. U zrodu pivovaru byli Němci, kteří přístav v letech 1898-1914 krátce okupovali. Pak napochodovali Japonci. Po 2. světové válce zde krátce sídlila část americké pacifické flotily. Teprve v červnu 1949 vstoupila do města Maova armáda.

Nový rekord chystá Hongkong-Macao

Čching-tao nabízí tak směsici evropských vil a kostelů z počátků 20. století, krásné písečné pláže a dobrou mořskou kuchyni. Dnes patří k nejpopulárnějším výletním místům Číňanů.

Zatímco místní si nový obří most nemohou vynachválit, Číňané z jiných částí země odsuzují podle zpravodaje DT obří náklady a argumentují, že vzdálenost mezi Čching-taem a Chuang-taem se zkrátila jen o 30 km.

Most ale rekord dlouho držet nebude. V prosinci 2009 začali Číňané stavět most přes ústí Perlové řeky, který propojí zvláštní ekonomickou zónu Ču-chaj na hranici Macaa s Hongkongem a provincií Kuang-tung. Most bude dlouhý téměř 50 km.