Řeč je konkrétně o čínském dopravním letounu C919. Prototyp 150místného letadla byl představen loni v listopadu. Podle představitelů firmy by se první lety mohly uskutečnit v roce 2014, sériové dodávání by se pak mělo rozběhnout o dva roky později.

Čína zatím objednala 340 domácích letounů typu ARJ21, jejichž kapacita činí 70 až 110 míst. Letoun se může pochlubit doletem 3700 kilometrů a dostoupá do výšky přes 11 900 metrů.

Video

Čínské letadlo ARJ21

V roce 2010 činily čínské objednávky u Airbusu 22 procent a u Boeingu pak 15 procent. Ačkoli země podle analytiků za posledních několik let ekonomicky „vzrostla“, přesto přetrvává určitá skepse, zda místní firmy dokáží dodržovat termíny při výrobě velkých dopravních letadel.

„Tím, že Čína chce vyrábět velká dopravní letadla, hodlá vyslat signál, že není výrobcem levných produktů či napodobenin,“ připomněl Armand Cao, analytik společnosti Frost & Sullivan v Šanghaji. Výroba letadel podle něj přináší čínskému hrubému domácímu produktu mnohem víc než výroba automobilů.