Za výraznými slevami tak mohou zákazníci již od druhého svátku vánočního vyrazit například do obchodů Tesco. Až se sedmdesátiprocentní slevou pořídí oděvy, o polovinu levněji pak Tesco nabízí hračky a vánoční dekorace, s pětadvacetiprocentní slevou lze koupit například vánoční domácí potřeby či zboží z oddělení papírnictví. "Zákazníci by vzhledem k tomu, že se jedná o výprodej, neměli s nákupem vybraného zlevněného zboží dlouho váhat," upozornil marketingový ředitel společnosti Michal Štádler. Slevy potrvají podle stavu zásob do 15. ledna.

Velký výprodej zahájily také obchodní domy s nábytkem a bytovými doplňky Ikea, které vybraný sortiment zlevnily o 50 procent. "Od sedmi jsme otevřeli obchod pro členy našeho Family klubu, po desáté i pro ostatní," řekla mluvčí společnosti Ikea ČR Jindra Válová. Například před obchodním domem v Praze na Černém Mostě tak ráno na otevření čekalo zhruba sto lidí, postupně přicházeli další. Zájem je podle Válové velký, i když ne takový jako před několika lety. Výprodeje v Ikee potrvají do 19. ledna.

Dveře se zlevněným zbožím zákazníkům otevřely také některé obchody řetězce Marks & Spencer. "V několika našich prodejnách máme otevřeno už na druhý svátek vánoční, kdy začínají naše povánoční slevy až do výše 60 procent," uvedla mluvčí společnosti Ivana Kováčová. Slevové období v M&S potrvá do konce ledna a nabídka slev se má postupně přizpůsobovat zákazníkům a trendům. Se slevami přitom Marks & Spencer začal již před Vánocemi, kdy nabízel o padesát procent levněji dětské knížky a hračky, diáře a kalendáře, a o 30 procent levněji balíčky ze sekce potravin.

K podobnému kroku se odhodlaly i hypermarkety Globus, které na začátku prosince zlevnily vybrané sezonní zboží až o 70 procent. V dalších slevách mají pokračovat i nyní. "Výrazně levněji u nás zákazníci koupí například fotoaparáty a příslušenství, malé elektrospotřebiče, jako jsou vysavače, elektrické konvice a další pomocníci do kuchyně, ale i černou elektroniku, především ploché LCD televize a plazmové televize," uvedl mluvčí Globusu Boris Malý.

Výprodeje začaly někde těsně před svátky

V domácích potřebách se bude po vánočních svátcích výprodej týkat různých artiklů od nádobí až po dekorace, do výprodejů bude zařazeno také vánoční osvětlení. Výprodej hraček, který částečně začal již v týdnu od 17. prosince, zahrne od ledna další zboží napříč celým sortimentem. Slevy se v Globusu budou pohybovat od 30 do 70 procent.

Také prodejny řetězce Albert začaly letos se slevami ještě před Vánocemi, a to u hraček či kosmetických balíčků. Další hlavní vlna slev bude zahájena hned po Novém roce, tedy 2. ledna 2011, a bude se týkat zejména nepotravinářského zboží, tedy hraček, oblečení, zimních doplňků a vybavení či drobné elektroniky. Zákazníci budou moci nakoupit zboží nejčastěji se slevou 60 až 70 procent, u některých položek bude sleva dosahovat až 90 procent. Výprodej končí 25. ledna.

Nabídku s až sedmdesátiprocentními slevami od dnešní půlnoci nachystá také internetový prodejce Mall.cz. Několik tisíc druhů zboží čeká zlevnění ve všech odděleních, která tvoří elektronika, domácí spotřebiče a potřeby, hobby či sport a outdoor. "Podle našich zkušeností z minulých let se povánoční výprodej setkává u zákazníků s velkým zájmem. Mnoho lidí dostalo pod stromeček peníze a počítá s tím, že jim nabídneme zboží za zajímavé ceny. Díky výprodejům tak po Vánocích nenastává radikální pokles objednávek, naopak následuje druhá velká vlna nákupů, která trvá po celý leden," uvedl obchodní ředitel Mall.cz Tomáš Jeřábek.

Průměrná útrata 5293 Kč

Češi podle průzkumu GE Money Bank letos plánují utratit v povánočních výprodejích průměrně 5293 korun, což je o 750 korun více než loni. V letošním roce se hned po skončení svátků na nákupy chystají téměř dvě třetiny Čechů, tedy stejně jako loni. Lidé chtějí nakoupit nejčastěji oblečení, boty a elektroniku.

V povánočních slevách Češi plánují pořídit spíše dražší věci, které jsou zlevněny až o tisíce korun. Lidé využívají povánoční slevy ve velkém, což svědčí o tom, že vyhledávají výhodné nákupy. Je také proto zájem o kreditní karty, které poskytují za nákupy odměnu.