Tržby hypermarketů a velkých obchodů jsou na vrcholu. Prodeje o stříbrné neděli překonaly předchozí bronzovou, přičemž lidé vedle dárků už nakupovali i potraviny na sváteční tabuli a pečení.

Nákupy velkých darů jako jsou domácí kina, televize či nábytek, které převládaly ještě před třemi týdny, podle mluvčí obchodního řetězce Tesco Martiny Čermákové vystřídalo pořizování potravin na vánoční svátky a nákup drobných domácích spotřebičů, například žehliček.

Velký hit letos není

Jednoznačný hit, jako byla v minulosti třeba knížka s Harry Potterem, letos není. Návštěvnost Tesca se oproti minulým víkendům zvýšila na stříbrnou neděli zhruba o 15 procent a byla srovnatelná s loňskem. Růst firma očekává i v tržbách.

"Kupovaly se víc nepotraviny než potraviny, tedy vánoční dárky," uvedla mluvčí hypermarketů Carrefour Jana Havlíčková. Velký zájem je podle ní o dárkové balíčky s parfumerií a potravinové balíčky s alkoholem, kávou či čokoládou, kterých se prodávají tisíce.

Poptávka po vánočních dárcích v internetových obchodech stoupá podle ředitele Internet Mall Ondřeje Fryce kontinuálně s ohledem na blížící se Štědrý den a není závislá na bronzové, stříbrné či zlaté neděli.

Podle výzkumu společnosti TNS Factum by letos měli Češi obdarovat méně známých a příbuzných, ale zato by měly být dárky dražší. Průměrně by chtěl každý Čech utratit asi 4472 Kč, tedy přibližně stejně jako loni.

Roste i prodej aut

Snaží se i prodejci osobních automobilů a očekávají vylepšení loňského pětiletého maxima v počtu prodaných aut. Nákupní horečka v tomto odvětví už ale skončila před několika dny.

Společnosti připravily na konec roku značné množství zvýhodnění, které tlačí ceny automobilů dolů. Například růst prodejů v ČR o deset a více procent čekají v meziročním srovnání v prosinci Opel, Ford či Hyundai, naopak tuzemská Škoda Auto zřejmě zaznamená pokles.

"Toto období přináší vždy zvýšení poptávky. Po jarním období je listopad a prosinec co do prodejů druhým vrcholem každého roku," řekl Roman Šubert za společnost Opel. Očekává, že by firma mohla v prosinci meziročně zvýšit prodeje osobních a užitkových vozů o více než desetinu. Patnáctiprocentní nárůst očekává společnost Ford, o více než tři čtvrtiny by měly prodeje stoupnout automobilce Hyundai.

Specifikem předvánočního období je mimo jiné výraznější zájem firem o nákup osobních automobilů. Podle tiskového mluvčího Import Volkswagen Group Jana Klímy silná prosincová poptávka tlačí na prodejce na uzavření obchodu do konce roku. "Řada firemních zákazníků chce z daňových důvodů nakoupit vozy ještě v tomto zdaňovacím období," uvedl.