„Opakovaně k tomu v minulých dnech došlo na autobusové lince z Neratovic do Prahy. Já sama zpožděnku nepotřebuji, ale byla jsem několikrát svědkem, že ji cestující od řidiče požadovali. Ten jim vždy sdělil, že takové formuláře u sebe nemá, a ani jim neporadil, kam mají pro zpožděnku zajít,“ postěžovala si Právu jedna z pravidelných pasažérek zmíněné linky.

Na dotaz, zda existuje nějaká právní úprava, která dopravcům přikazuje vystavovat zpožděnky, odpověděl včera mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský: „Pro železniční i silniční dopravu s výjimkou městské hromadné dopravy (MHD) je to řešeno vyhláškou našeho ministerstva číslo 175/2000. V ní se uvádí, že když zpoždění přesáhne deset minut, musí dopravce vydat cestujícímu na požádání potvrzení. Jestli se tak ale stane přímo v dopravním prostředku či až v nějaké centrále, vyhláška nestanoví. To musí určit ve svých přepravních podmínkách každý dopravce sám.“

Pro České dráhy je to prý samozřejmost

Jak Právo ujistil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský, na železnici je vydávání těchto potvrzení už od nepaměti naprostou samozřejmostí.

„Potřebuje-li cestující pro svého zaměstnavatele či školu zpožděnku, vystaví mu ji ve větších stanicích nádražní pokladna. A pokud je cílem cesty neobslužná zastávka, měl by se cestující už ve vlaku obrátit na průvodčího, který mu potvrzení o zpoždění vypíše,“ informoval Šťáhlavský.

Potíže by v případě zpoždění neměli mít ani lidé, kteří cestují dálkovými autobusy Student Agency. „Zpožděnky vydáváme po dojezdu autobusů ve všech našich prodejních místech. A když autobus přijede v noci, kdy mají prodejní stánky zavřeno, vypíše pasažérovi zpožděnku hned ve vozidle stevardka,“ řekl Právu majitel Student Agency Radim Jančura.

V MHD záleží jen na dobré vůli řidiče

Městské hromadné dopravě vyhláška vydávání zpožděnek nepřikazuje. Závisí to tedy výhradně na dobré vůli jejích zaměstnanců.

„O zpožděnku mne nedávno úpěnlivě prosil jakýsi žáček, aby mu učitelka uvěřila, že vyučování nezmeškal vlastní vinou. Neměl jsem důvod, abych mu nevyhověl, i když žádný oficiální formulář pro takové případy není. Napsal jsem tedy dítěti do žákovské knížky, že ke zpoždění opravdu došlo, a připojil pořadové číslo autobusu i mé služební číslo. Snad to paní učitelce stačilo,“ svěřil se Právu jeden z řidičů pražského dopravního podniku.