Hlavní obsah

Řidiči dají za nové lékárničky do aut přes dvě miliardy

Právo, Jiří Novotný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Všechna auta budou muset být v Česku od 1. ledna 2011 vybavena novou autolékárničkou, motocykly to čeká od 1. října. V centrálním registru je 7,2 miliónu motorových vozidel a lékárnička stojí v průměru 300 korun. Za povinnou výměnu tedy řidiči zaplatí celkem téměř 2,2 miliardy Kč.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

O tom, že tato nemalá suma výrazně přispěje ke zmírnění následků nehod na silnicích, přitom pochybuje i ministr dopravy Vít Bárta (Věci veřejné).

„Z toho, že se v ČR zavádějí nové autolékárničky a motolékárničky, nejsem vůbec nadšený. Některé změny v jejich obsahu mi totiž přijdou opravdu nadbytečné. Jde o zajímavý byznys pro nějaký okruh firem a to se mi samozřejmě nelíbí. Nemohu ale teď příslušné vyhlášky zrušit. Spousta lidí si už nové lékárničky pořídila a všechno nelze napravovat překotně,“ uvedl Bárta.

Ministerstvo vyslyšelo požadavky zdravotníků

Automobilů se týká vyhláška č. 283, kterou loni podepsal tehdejší ministr dopravy Gustav Slamečka na základě požadavků ministerstva zdravotnictví (MZ). To stanovilo, co má autolékárnička konkrétně obsahovat. Nově do ní byly zařazeny obrázkový leták první pomoci, resuscitační maska s filtrem, kterou předtím používali jen záchranáři, plastová rouška, izotermická fólie o rozměrech nejméně 200x140 centimetrů na přikrytí zraněného.

V autolékárničce už nesmějí chybět ani kvalitní nůžky dlouhé minimálně čtrnáct centimetrů, přesně je stanoven i rozměr škrticího obinadla a třícípého šátku.

„Vycházeli jsme z připomínek záchranářů, kteří obsah autolékárničky nepovažovali za dostatečný k tomu, aby první pomoc zraněným při silničních nehodách byla opravdu účinná. Například nůžky bývaly v lékárničkách zpravidla tak nekvalitní, že přestřihnout jimi obvaz vyžadovalo nadlidské úsilí,“ řekl už dříve Právu mluvčí MZ Vlastimil Sršeň.

Jen samotná vyhláška ministerstva dopravy (MD) ovšem lepší funkčnost nových lékárniček nezaručí. Jak totiž Právu v neděli potvrdil mluvčí MD Karel Hanzelka, výrobcům není dávána žádná licence a jeho ministerstvo ani MZ kvalitu těch lékárniček, které jsou na trhu, nijak neprověřují.

Zatímco nové autolékárničky budou povinné hned od 1. ledna, motorkáři mají na pořízení nové motolékárničky čas až do 30. září 2011. Tento odklad jim umožnila vyhláška ministerstva dopravy č. 216/2010.

Lidé první pomoc často nezvládají

Bárta nepopírá, že některé změny v obsahu autolékárničky jsou opravdu přínosné, například rouška. „Sám jsem několik let studoval střední zdravotnickou školu, potom medicínu a vím, že když máte roušku, je větší naděje, že zraněnému poskytnete i to dýchání z úst do úst, které je od doby AIDS jaksi méně populárním poskytováním první pomoci,“ prohlásil.

Problém ovšem je, že jen málo řidičů v praxi zvládá poskytování první pomoci a zmíněný obrázkový leták to sám nevyřeší. Platí tak daň z toho, co se zanedbalo při kurzech v autoškolách a školní výuce.

Hony na řidiče policie nechystá

Když policie přistihne při silniční kontrole řidiče, že nemá povinnou výbavu odpovídající vyhlášce, bude mu hrozit bloková pokuta až 2000 Kč. „Lze to ale řešit i domluvou,“ řekl v neděli Právu ředitel služby dopravní policie Leoš Tržil.

Na dotaz, jestli se bude kontrolovat i obsah ještě nepoužitých autolékárniček zabalených ve fólii, Tržil odpověděl: „K tomu není důvod. Pro policisty je podstatná doba životnosti autolékárničky, která je na ní vytištěna. Řidiče bych chtěl navíc ubezpečit, že po Novém roce žádné cílené kontroly zaměřené speciálně na autolékárničky rozhodně nechystáme.“

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám