V regionální dopravě se mohou těšit na více vlaků pouze obyvatelé Prahy, Plzeňského a Pardubického kraje, v ostatních krajích si samospráva objednala stejně nebo dokonce méně spojů. Tak je tomu v jižních Čechách nebo na Vysočině.

Na některých místních tratích provoz utichne zcela. Naposledy v sobotu pojedou vlaky mezi Vidnavou a Velkou Kraší v Olomouckém kraji nebo mezi stanicemi Chrudim město a Heřmanův Městec. Od ledna pak utichne provoz na Vysočině mezi Moravskými Budějovicemi a Jemnicí, koncem února přestanou vlaky jezdit i mezi jihočeskými Dívčicemi a Netolicemi.

Pendolinem do Bratislavy

Příznivější pohled skýtá mezinárodní a rychlíkový jízdní řád. Rychlovlak pendolino dráhy stáhnou z Vídně a po roční pauze jej znovu pošlou do Bratislavy. Do Štětína bude nově jezdit vlak EuroCity přes Berlín.

Novinkou je i obnovení přímého spojení Ostravska s Budapeští prodloužením jízdy vlaku EuroCity Moravia do maďarské metropole. Naopak trasu si zkrátí tradiční rychlíky Silesia z Krakova a Vltava z Moskvy. Dosud jezdily až do Prahy, nově budou končit v Bohumíně, kde železničáři jednotlivé vagóny připojí k jiným vlakům mířícím do Prahy a Vídně.

FOTO: Milan Vojtek, Právo

V letní sezóně jednou týdně pojede nový rychlík s názvem Nesebar z Prahy do Burgasu.

Jančura i na železnici

Narušení monopolu Českých drah v rychlíkové dopravě ohlásil na polovinu roku majitel Student Agency Radim Jančura a jeho společnost RegioJet. Pokud firma stihne nakoupit vagóny a upravit lokomotivy, začne v příštím pololetí jezdit na trati Praha – Ostrava.

Majitel Student Agency Radim Jančura ve čtvrtek představil své žluté vlaky.

FOTO: René Volfík, ČTK

Další soukromník se objeví na severu Čech. Na frekventované trati z Liberce přes Žitavu a dál do Varnsdorfu a Rybniště v Ústeckém kraji bude spojení nově zajišťovat společnost Vogtlandbahn ze skupiny Arriva, která zvítězila ve veřejné soutěži vypsané Libereckým a Ústeckým krajem.

Zdraží víkendové jízdné

Změny v tarifech přicházející s novým jízdním řádem se dotknou zejména víkendové skupinové jízdenky SONE. Její dražší verze s platností po celé ČR bude platit ve všech vlacích a cena se zvýší o 100 Kč na 550 Kč.

Levnější jednodenní jízdenka pro až dva dospělé a tři děti už nebude platit pro celou ČR, ale jen na území jednoho kraje s mírnými přesahy do sousedních regionů. Bude ale nově platit ve všech vlacích, nikoli jen v osobních a spěšných. Cena levnější verze SONE se bude lišit podle krajů; dosud stála pro celou vlakovou síť 150 Kč.

Síťové jednodenní jízdenky ČD Net budou nově stát pro všechny cestující 550 Kč. Pro stálé zákazníky to znamená zdražení o 100 Kč, pro všechny ostatní zlevnění o 50 Kč. Nově se zavádí regionální varianta ČD Net bez omezení druhu vlaku. Ta bude stát od 150 Kč do 225 Kč.

Více za všechny cesty zaplatí cestující, kteří využívají zpáteční slevy. Ta dosud činí deset procent ze základního tarifu, nově bude pět procent.