Počet zaměstnanců by se měl snížit o 1600, většinou se to bude týkat lidí z generálního ředitelství. O stovky miliónů chce podnik snížit i náklady na elektřinu. „Doufám, že projde zákon o fotovoltaice,“ uvedl Žaluda.

ČD rovněž počítají s vyššími tržbami. Díky eliminaci slev, nasazení rekonstruovaných vozů na dálkové trasy a silné koruně by měly ČD získat navíc přes 230 miliónů korun.

Zásadním problémem ČD je přitom zastaralý vozový park s průměrným stářím 26 let a zanedbaná údržba. Obojí by se mělo podle Žaludy díky zlepšenému hospodaření měnit k lepšímu. Do nových vlaků letos ČD investují rekordních sedm miliard korun.

Pendolino nebude tak ztrátové

Pokud jde o moderní pendolino, tak to v minulých letech vykazovalo účetní ztrátu kolem půl miliardy korun, především kvůli odpisům a dluhům z 90. let. Letos by se ztráta měla snížit na 250 miliónů a příští rok na 100 miliónů.

ČD všechny vlaky kromě pendolin provozují v takzvaném závazku veřejné služby na objednávku ministerstva dopravy a krajů, které letos za vlaky zaplatí celkem zhruba 12 miliard korun. Jak připomněl Žaluda, je to asi o čtvrt miliardy méně než loni, příští rok by se měl veřejný příspěvek snížit o další stovky miliónů, neboť ministerstvo přestane platit vlaky vyšší kvality EuroCity a InterCity.