Téměř polovina dotázaných podnikatelů zaznamenala za posledních 12 měsíců zvýšení poptávky po svých výrobcích a službách. Třetina respondentů však zažila pokles poptávky. To je o 10 % více než v roce 2007, kdy byl tento výzkum proveden poprvé.

Přes doznívající dopady hospodářské krize jsou vlastníci rodinných podniků optimističtí ohledně vyhlídek svých společností do budoucna. Například 70 % vlastníků českých podniků očekává v příštích 12 měsících nárůst tržeb a v příštích třech letech s ním počítá dokonce 80 % firem.

„Hospodářská krize přiměla české společnosti omezit zbytečné náklady, zamyslet se nad podstatou svého podnikání a uvědomit si dlouhodobé zdroje hodnot. Očekáváme, že za tři roky poroste česká ekonomika o více než tři procenta a těžit z toho budou i firmy v rukou zdejších majitelů,“ poznamenal Jiří Moser, vedoucí partner PwC Česká republika.

Optimismus s příměsí obav

Společnosti si věří i tváří v tvář konkurenci a jsou přesvědčeny, že dokážou účinně obstát vedle největších konkurentů na trhu. Za své hlavní konkurenční výhody firmy považují především design a kvalitu svých výrobků a sílu své značky.

Většina firem ve světě spoléhá na financování prostřednictvím bankovních úvěrů a dalších forem dluhu. České soukromé společnosti naproti tomu na bankovní úvěry příliš nespoléhají – podle průzkumu na českém trhu 68 % českých soukromě vlastněných společností uvedlo, že pro financování svého růstu spoléhají na vlastní zdroje získané vnitřními úsporami.

Přes obecný optimismus ohledně budoucího růstu má většina vlastníků a manažerů rodinných společností stále obavy o stav ekonomiky. Majitelé českých soukromých firem se nejvíce obávají pokračování hospodářské krize a sílící nízkonákladové konkurence.