"Současná legislativa neukládá obchodníkovi povinnost jim v tomto vyhovět, nevykazuje-li zboží závadu," sdělil Právu Radek Miňovský z České obchodní inspekce (ČOI). Řada obchodů a většina obchodních řetězců sice tuto možnost nabízí, ale jedná se pouze o nadstandardní službu zákazníkovi. Inspekce proto doporučuje nechat si možnost navrácení či výměny zboží se lhůtou zaznamenat do dokladu o koupi.

"Je-li nám tato služba nabídnuta, rozhodně neotálejme s výměnou. Zboží je nutno vrátit čisté a nepoškozené a s dokladem o koupi," vysvětlil Miňovský. Výjimku tvoří internetové obchody, kde je zákonná lhůtu na odstoupení od kupní smlouvy do 14-ti dnů ode dne doručení, a obchody uzavírané na dálku mimo pevnou provozovnu - kde je lhůta 7 dnů. V těchto případech zákazník nemusí uvádět důvod, proč od smlouvy odstupuje.

Obchodníci jsou vstřícní

Ochotu prodávajících vyměnit zákazníkům zakoupené zboží ověřovalo před vánočními svátky i Sdružení obrany spotřebitelů ČR (SOS), které oslovilo 38 internetových obchodů sdružených v Asociaci pro elektronickou komerci a 12 "kamenných" obchodů. Právo o tom informovala Ivana Picková ze SOS.

Většina obchodníků se podle zjištění SOS snaží svým zákazníkům vyjít vstříc, i když jdou - pokud je věc bez vady - nad rámec svých zákonných povinností. Z toho také vyplývá jejich možnost stanovit si pro podobné výměny své podmínky.

Základním požadavkem obchodníků je, aby zákazníci vraceli zboží čisté, nenošené a předložili paragon. Některé firmy požadují, aby například na textilních výrobcích zůstala originální visačka, byť může na ní být přeškrtaná cena. "V každém případě, a to nejen u vánočních dárků, platí, zboží pečlivě vybírat a dobře si uložit doklad o koupi.

S CD a DVD je problém

Zákazník by se měl v obchodě také informovat, zda jsou ochotni - a za jakých podmínek - vybrané zboží vyměnit," vysvětlila Picková. Většina obchodníků odmítá měnit CD, DVD, audio a video kazety a počítačové hry, také prádlo a šperky.

Podle SOS však existuje řada obchodů, kde výměna - i výše uvedeného sortimentu zboží - nejenže nepředstavuje žádný problém, ale dokonce ji neomezují pouze na Vánoce a mění zboží, pokud se zákazníkovi nelíbí, v průběhu celého roku.

"Obchodníci umožňují ve většině případů výměnu zboží za jiné, jen některé firmy vracejí zákazníkům peníze. Některé obchody mají stanovenou lhůtu, do kdy je možné zboží přijít po Vánocích vyměnit. Většina prodávajících omezuje lhůtu pro výměnu do konce ledna," uvedla Picková.

Trochu jiná je situace u internetových obchodů. Ty zakoupené zboží mění do 14 dnů. Pokud umožní výměnu v delším termínu, třeba do poloviny ledna, stanovují si podle SOS vlastní pravidla. Například požadují, aby zákazníci při vracení zboží uvedli, že jde o vánoční dárek, či požadují po zákazníkovi za svou vstřícnost storno poplatek.

"Nemění se většinou baterie do mobilních telefonů, CD, audio a video kazety, DVD, software a cartridge. Pokud se nosiče obrazu a zvuku mění, musí být v originálním neporušeném obalu. Samozřejmostí je doklad o koupi," dodala Picková.