Výši provize ani rozsah služeb, který má pokrýt, žádný právní předpis neurčuje. Je vše tedy zcela věcí dohody mezi prodávajícím a realitkou. Ceny se mohou dost lišit. A jaké tedy jsou? Obvykle 3 až 6 procent.

„Členové naší asociace účtují provizi obvykle ve výši 3 až 6 procent z prodejní ceny nemovitosti,“ sdělil Právu prezident Asociace realitních kanceláří ČR a místopředseda představenstva pražské RAK CZ Jaroslav Novotný. Jde v současnosti o největší profesní sdružení působící na trhu nemovitostí, má 180 členů.

Sazby se tedy mohou i výrazně lišit. „Trh modeluje nejen rozsah poskytovaných služeb, ale i výši provize. Naši členové tak soutěží i výší provize,“ uvedl Novotný. V obdobné výši se pohybují provize i ostatních zavedených realitních kanceláří. Například členové menšího sdružení – České komory realitních kanceláří – ale zvolili jiný postup a uplatňují komorou doporučené jednotné sazby podle prodejní ceny zakázky.

Například při nemovitosti za půl až 2,5 miliónu korun 5 až 7 procent z prodejní ceny. Od 2,5 do 5,5 miliónu korun 5 procent, od 5,5 do 8 miliónů 4,5 procenta z prodejní ceny atd.

Hlavní je dobrá realitka

Z prvního pohledu klienta nepředstavují provize uvedených realitních kanceláří žádnou láci. Když někdo prodává například nemovitost za tři milióny korun, tak provize při sazbě 3 až 6 procent by mohla činit 90 tisíc až 180 tisíc korun. Na druhou stranu je třeba vidět, že dobře prodat nemovitost nemusí být vůbec snadné. Bývá to často složitý a zdlouhavý proces. Když se do toho pustí majitel sám, ušetří sice na provizi, ale třeba dosáhne daleko nižší prodejní ceny, než kdyby prodej svěřil zkušené realitce. Rozdíl může být i v řádu statisíců korun. Ve svém důsledku tedy nakonec může i hodně tratit.

Nebo se prodej nepřiměřeně protáhne či kolem něho vzniknou takové starosti a komplikace, že majitel nemovitosti nakonec po vytrpěném martyriu bude litovat, že do toho šel bez pomoci realitních odborníků.

Pokud se člověk rozhodne pro realitku, víc než o provizi by měl proto přemýšlet o tom, která realitní kancelář mu za danou cenu poskytne ty nejlepší služby. Při správné volbě pak vůbec peněz za provizi nemusí litovat.

Takovou zkušenost získala nedávno například jedna čtenářka Práva. „Rozhodla jsem se prodat menší přízemní byt v Praze-Střešovicích. Nejprve jsem se sama poptávala v různých realitkách, kolik bych asi mohla dostat. Říkaly, že tak okolo tří miliónů. Na doporučení známého jsem pak nakonec prodej svěřila jedné velmi dobré realitce. Pracovali jako v pohádce. Byt byl za deset dnů prodaný a za cenu 3,5 miliónu korun. I když provize byla asi sto padesát tisíc korun, tedy něco přes 4 procenta z ceny, přesto vím, že jsem na tom hodně vydělala.“

Co žádat za provizi

A co může klient za uvedenou provizi čekat? V kvalitní realitní kanceláři by měla provize v podstatě pokrýt veškeré služby realitky počínaje prohlídkou nemovitosti a určení její aktuální tržní ceny až po zajištění podání návrhu na vklad vlastnického práva do katastru po podpisu kupní smlouvy. Klient by se i tak měl vždy ptát, jaké služby a v jakém rozsahu jsou v provizi zahrnuty.

Měl by se například podrobně informovat na to, jakým způsobem bude realitka jeho nemovitost nabízet. Například zda využívá placené internetové servery, a které, jaké má k dispozici inzertní časopisy, zda používá svou webovou stránku, zda vydává vlastní časopis s nabídkou realit, zda má vlastní databanku zájemců a zda spolupracuje s jinými realitními kancelářemi. Spolupráce s jinými realitkami je běžná například mezi členy realitního sdružení.

Důležité je, aby součástí provize bylo zajištění veškerého potřebného právního servisu, a to prostřednictvím notáře či advokáta. Ti jediní jsou ze zákona oprávněni tyto služby poskytovat a nesou za ně i odpovědnost.

Některé realitky v rámci provize zajišťují i úschovu peněz v realitní kanceláři či u advokáta nebo notáře do okamžiku zapsání vlastnického práva v katastru, nebo dokonce i vyplnění přiznání k převodu nemovitostí či pomoc s vyřizováním úvěru. V některých realitkách je ale zapotřebí na tyto úkony si připlatit.

Při nízké provizi některé služby mohou buď chybět, nebo být nedostatečné. Výkonný ředitel České komory realitních kanceláří Petr Pavlíček nedávno upozornil: „Pokud realitní kancelář nabízí své služby za provizi výrazně nižší, než je obvykle realizována většinou realitních kanceláří, musí někde ušetřit. Na marketingu zakázky, tím, že nepoužije právníka při přípravě listin, na advokátní úschově kupní ceny. Z logiky věci nemůže ani při realizaci transakce spolupracovat s jinou kanceláří, přestože by tato měla na zakázku klienta,“ uvedl Pavlíček.

Podle něho je pak otázkou, čemu dává klient prioritu – zda nemovitost prodat za co nejvýhodnější cenu v reálném čase a při zachování právní jistoty celé transakce, nebo zda mu jde o nejlevnější realitku, která zakázku vyvěsí na dva až tři realitní servery a pak jen čeká.

Víc než polovina lidí prodává sama

Naší specifikou ale je, že stále mnoho Čechů – proti občanům západoevropských, zemí – nevyužívá k prodeji realitní kanceláře. Podle některých odhadů uskuteční prodej „svépomocí“ více než polovina vlastníků nemovitostí.

„Ne každý ovšem ví, co všechno ho při prodeji nemovitostí může potkat. A kvalitní realitní kancelář pomůže klientovi zbavit ho starostí s prodejem. Každý má dělat to, v čem je odborník,“ soudí Pavel Pubec z plzeňské Realitní kanceláře Pubec.