Členové kartelu se podle Bruselu domlouvali na cenách po dobu téměř šesti let, od prosince 1999 do února 2006. Podle eurokomisaře je politováníhodné, že se na kartelu podílelo takové množství firem. "Dnešním rozhodnutím komise zasílá jasný vzkaz, že nebude kartelové chování tolerovat," uvedl.

Vedle dvojice jmenovaných firem pokutu v přesné výši 799,445 milionu eur dostaly Air Canada, Cathay Pacific, Cargolux, Japan Airlines, LAN Chile, Martinair, SAS, Singapore Airlines a Qantas.

Společnost Lufthansa a její švýcarská dceřiná společnost Swiss International Air Lines se sice podílely na kartelu, avšak žádnou pokutu nedostaly, neboť na protizákonné dohody komisi jako první upozornily.

Rekordní pokuta byla 34 miliard 

Dnes udělená pokuta je ze sankcí, které kdy Evropská komise skupině firem za kartelové dohody udělila, čtvrtá nejvyšší. Rekordní pokutu ve výši 1,38 miliardy eur (zhruba 34 miliard korun) nařídila komise v listopadu 2008 zaplatit výrobcům autoskel Pilkington, Soliver, Asahi a Saint-Gobain.

Dohody mezi aerolinkami se týkaly přirážek za palivo a bezpečnost. Firmy se navzájem ujišťovaly, že budou za veškerý náklad účtovat stejné základní sazby za kilogram váhy zboží. Později se nezákonné dohody rozšířily i na bezpečnostní poplatky. Pokutované firmy se domluvily, že tyto přirážky budou účtovat všechny z nich a jejich navýšení či snížení budou uplatňovat bez výjimek.