Více než dvě třetiny respondentů jsou přesvědčeny o tom, že český pojistný trh je rozvinutý v míře srovnatelné s trhy vyspělých evropských států. Ohledně růstu sektoru jsou respondenti relativně optimističtí, zejména v životním pojištění by měl objem pojistného trhu do roku 2015 nadále stoupat.

Do budoucna vidí účastníci průzkumu největší rizika zejména ve zvýšeném tlaku cenové konkurence, přehnané regulaci trhu nebo například ve zvýšeném výskytu přírodních katastrof.

„V meteorologické terminologii se dá předpověď shrnout jako převážně jasno s občasnými silnými přeháňkami,“ komentuje výsledky průzkumu Roger Gascoigne, odpovědný za oblast pojišťovnictví ve společnosti KPMG.

Dobrý vztah s klientem klíčem k úspěchu

Téměř polovina respondentů je přesvědčena, že tajemství úspěchu tkví v kvalitě vztahu s klientem. Důležité je, aby se tento vztah dlouhodobě budoval na vzájemné důvěře, aby se upevňoval a rozvíjel.

Je zřejmé, že střednědobou prioritou je získat a udržet si klienty navázáním dlouhodobého vztahu, jeho upevňováním a rozvíjením. Styl komunikace s klientem by přitom měl být flexibilní a přizpůsobovat se jeho charakterovému profilu.

Avizované reformy – hlavní stimulant růstu

Zástupci pojišťoven vkládají velká očekávání a důvěru do nové vlády, že uskuteční reformu penzijního a zdravotního pojištění. Ne všichni jsou však přesvědčeni, že se tak stane v průběhu následujících pěti let. Reformy bezesporu ovlivní strukturu nabízených produktů a otevřou dosud nepoznaný trh příležitostí.

Výsledky průzkumu ukazují, že jsou pojišťovny i nadále optimistické ohledně potenciálu svého vlastního růstu – celých 86 procent očekává, že jejich podíl na trhu poroste. Zbývajících 14 procent předpokládá, že si dokáže udržet svou současnou pozici.

„Období do roku 2015 bude obdobím rozsáhlých změn v pojišťovací regulaci. Zároveň pojišťovny zásadním způsobem budou měnit své produkty, distribuční modely a přístup k zákazníkům. Náladu panující v sektoru lze označit za zdrženlivě optimistickou,“ uzavírá Gascoigne.